Ammattiosasto - 24.08.2022 klo 10.38

Liitto yhdistää

Jokaisen kannattaa tulla rohkeasti tutustumaan omaan ammattiosastojen toimintaan!

”Jokaisella PAMin jäsenellä on mahdollisuus osallistua ja tulla mukaan toimintaan”, rohkaisevat PAMin ammattiosastojen vapaaehtoiset. He haluavat olla mukana rakentamassa parempaa työelämää päivittäin.

PAMin ilmapallot heiluvat ihmisten kädessä Työväen Musiikkitapahtuman festarialueella. PAMin jäsenet Kirsi-Maria Palander, Kati Linnera, Päivi Vuorinen-Vilen, Harri Helminen ja Liisa Teeri ovat virittäneet käyntiin useita keskusteluja tapahtumakävijöiden kanssa työelämästä ja PAMista kesäisenä iltapäivänä. On täytetty yhdessä työelämään liittyvää kyselyä ja vaihdettu näkemyksiä ammattiliiton merkityksestä työelämän kehittäjänä.

Istahdamme hetkeksi alas yhteisen pöydän ääreen puhumaan siitä, mikä on saanut heidät lähtemään mukaan PAMin toimintaan, mitä liiton jäsenyys merkitsee ja miten ammattiosastot liittyvät jokaiseen PAMin jäseneen.

”Olen aina saanut liitosta apua silloin, kun olen sitä tarvinnut. Sen lisäksi olen saanut ystäviä ja kavereita osallistuessani toimintaan”, Kirsi-Maria Palander kertoo.

Vieressä Kati Linnera nyökkää ja on yhtä mieltä Palanderin kanssa. He molemmat ovat oman työpaikkansa luottamusmiehiä ja mukana ammattiosastojen johtokunnissa. PAMin toimintaa ovat muun muassa kurssit, tapahtumat ja työehtojen sekä työntekijöiden etujen valvonta, jotka ovat molemmille vahva osa elämää.

”Me-henki. Se on saanut lähtemään ja pysymään mukana toiminnassa. Me-henki on myös syy, mikä innostaa ottamaan osaa koko ajan enemmän. Yhteisöllisyyttä on nykyisin liian vähän, PAMin toiminnassa sitä on”, Linnera lisää.

Valkeakoskella järjestyssä Työväen Musiikkitapahtumassa he vastailivat festarikävijöiden kysymyksiin.

”Eilenkin tultiin kysymään neuvoja työsuhdeasiassa”, Palander kertoo.

”Olivatko palvelualojen työntekijöitä. Oliko helppo vai vaikea kysymys, ratkesiko ongelma?”, kysyn kiinnostuneena.

”Oli helppo, saivat vastauksen. Sitä tämä liittotyö on, ihmiset kysyvät neuvoja ja sitten autetaan”, Palander kertoo.

Ammattiosasto on jokaista jäsentä varten

PAMissa on 126 ammattiosastoa, jotka kokoavat yhteen kaikki liiton lähes 200 000 jäsentä. Jokainen PAMin jäsen kuuluu ammattiosastoon ja sitä kautta liittoon. Keskusteluseurueeni jäsenet ovat mukana omien ammattiosastojen toiminnan pyörittämisessä ja kehittämisessä oman työnsä ohessa. Kyse on harrastuksesta ja vapaaehtoistoiminnasta.

He tietävät, mitä kaikkea ammattiosastoissa tehdään työntekijöiden aseman hyväksi. Kuitenkin samaan aikaan ammattiosastojen toiminta saattaa usein jäädä liiton jäsenille vieraaksi, jota he pitävät harmillisena.

”On neuvontapalvelut, luottamusmiehet työpaikoilla sekä paljon rahanarvoisia etuja ja tapahtumia, jotka ovat avoimia kaikille jäsenille. Mitä enemmän meitä liiton jäseniä on, sitä paremmin voidaan vaikuttaa työelämäasioissa", kertoo Päivi-Vuorinen Vilen.

Ammattiosastot ja niiden toiminta ovat kaikkia jäseniä varten.

”Jokaisen liittoon liittyvän kannattaa ottaa selvää omasta ammattiosastostaan ja mennä rohkeasti tutustumaan sen toimintaan. Lisätietoja saa esimerkiksi osastojen kotisivuilta ja pyytämällä olemaan yhteydessä, tai kysymällä työpaikan luottamusmieheltä", Vuorinen-Vilen vinkkaa.

”Jos omassa työpaikassa ei esimerkiksi ole luottamusmiestä, saa ammattiosastolta apua. Olisi hyvä muistaa, että liiton jäsenyys antaa myös oikeuden nurista tai vaatia parempaa. Jos ei ole jäsen, ei voi myöskään valittaa siitä, miksi liitto ei tee mitään", huomauttaa Harri Helminen.

Uusia ystäviä ja kokemuksia

Keskusteluhetki alkaa lähestyä loppuaan. Teltalla on festarikävijöitä, muutama PAMin jäsenkin on käynyt tervehtimässä. Iloa ja naurua on riittänyt tapahtuman aikana.

”Liittoperhe yhdistää”, keskusteluseurueeni jäsenet kertovat ja jatkavat:

”PAMin toiminnassa on sellainen imu, että haluaa lähteä kokoukseen, tapahtumaan tai kurssille, kun siellä on ja sieltä saa kavereita”.

Kuinka tästä pääsisi osaksi jokainen PAMiin liittynyt jäsen? kysyn heitä vielä lopuksi.

”Lähtemällä mukaan edes sen ensimmäisen kerran,” kuuluu vastaus.

Lopuksi Liisa Teeri muistuttaa tärkeästä asiasta. Jokainen otetaan aina huomioon:
”On tärkeää, että uudet jäsenet otetaan ammattiosastoissa heti siipien suojaan ja huomioidaan. Ketään ei jätetä yksin.”

Teksti: Minna Räsänen

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme