Työelämä - 21.06.2021 klo 16.26

L&T:n osapuolet tapaavat arkipyhien tiimoilta

Lassila & Tikanoja ilmoitti toissa viikolla työntekijöilleen muuttavansa arkipyhäkorvausten maksukäytäntöä. Ilmoitus sai työntekijät raivoihinsa.

L&T on ottanut käyttöönsä uuden toimintamallin arkipyhäkorvauksiin. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että monin paikoin siivoojat painavat parasta aikaa 9 tunnin työpäiviä tehdäkseen juhannuksen työtunnit sisään.

Asia tuli yllätyksenä pääluottamusmiehille. Huomenna tiistaina heidän on määrä tavata Lassila&Tikanojan edustajien kanssa ja käydä asiaa läpi.

Tilanne on saanut työntekijät raivoihinsa. Pelkästään PAMin facebook-sivulla uutinen on kerännyt yli 100 kommenttia. Kommentoijat kutsuvat touhua sikamaiseksi ja ihmettelevät näinkö L&T yrittää lisätä alan vetovoimaa.

”Minusta yrityksen toiminta on ajattelematonta. Alan työn arvostus on yhteiskunnassa lisääntynyt, mutta L&T ajaa työntekijöitä ahtaammalle. Nyt ei olla edes vaatimassa mitään muuta kuin vakiintuneiden ja työntekijäosapuolen arvostusta osoittavien toimintatapojen käyttämistä. Olisi yrityksenkin etu toimia niitä osoittaen”, PAMin sopimusasiantuntija Ulla Moilanen sanoo.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.