Työehdot - 23.06.2021 klo 14.15

L&T:n tilanne ratkesi - yritys korjaa menettelyjään

Kuva: GettyImages.

Parin viikon ajan vellonut ja jo ulosmarsseihin kärjistynyt kiista arkipyhämenettelyistä L&T:llä ratkesi. ”Hyvällä ennakoivalla yhteistyöllä tilanteeseen ei välttämättä olisi edes jouduttu”, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Lassila&Tikanoja muutti yksipuolisella päätöksellään yrityksen arkipyhäkäytäntöjä ja ilmoitti asiasta parisen viikkoa sitten. Työnantaja ja pääluottamusmiehet neuvottelivat asiasta ja tänään keskiviikkona työnantaja taipui ottamaan huomioon luottamusmiesten keskiviikkona toimittamat esitykset.

Nyt yritys on luvannut korjata asiaa juhannuksen osalta. Se lupaa noudattaa aiempia käytäntöjä. Aiemmin yritys ei keskustelleet luottamusmiesten kanssa muutoksista tai edes informoineet heitä niistä.

Muutoksist”Olen tyytyväinen siihen, että tilanne on rauhoittunut. Palaamme työnantajan kanssa pöytään asian tiimoilta syksyn alussa”, L&T:n pääluottamusmies Erja Killström Turusta kertoo yrityksessä nousseesta arkipyhäkiistasta. a suivaantuneet kiinteistöpalvelualan eri tehtävissä toimineet Lassila & Tikanojan työntekijät marssivat keskiviikko aamuna ulos.

”Olen olosuhteisiin nähden tyytyväinen siihen, että tilanne on saatu rauhoitettua. Työnantajan kanssa on sovittu, että korjaukset tehdään juhannuksen osalta. Korjaus näkyy heinäkuun 15. päivän tilissä”, Turun L&T:n pääluottamusmies Erja Killström sanoo. 

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen pitää tapahtunutta esimerkkinä siitä, mitä seuraa, kun yritys unohtaa kuulla työntekijöiden näkemyksiä ja tarpeita. 

”On hyvä, että asia ratkesi. Hyvällä ennakoivalla yhteistyöllä tilanteeseen ei välttämättä olisi edes jouduttu. Esimerkiksi paikallinen sopiminen edellyttää yhteistyötä ja ratkaisuja, joissa kaikki voittavat. Silloin ei voi tavoitella pikavoittoja”, Rönni-Sällinen sanoo.

Syksyllä L&T:n luottamusmiehillä on aikomus käydä lähemmin läpi toimintamallit ja -tavat yhdessä työnantajan kanssa. 
Killströmin mukaan luottamusmiehillä on pääsääntöisesti ollut hyvä keskusteluyhteys työnantajaan. 

”Toivon, että tämä hyvä yhteys säilyy jatkossakin, ja että asioista voidaan neuvotella suoraan”, Killström mainitsee. 

 

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 
Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat
030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat
Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat
030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska
Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.
030 100 640 klo 10-14

Membership services in English
Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits
030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English
Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.
030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.