Luottamushenkilö - 08.09.2021 klo 09.24

Luottamuksen arvoinen

“Luottamusmiehen pitää kohdata jokainen ihminen arvostavasti”, Oulun Edenin ja Radisson Blu-hotellin luottamusmies Kaija Jäntti toteaa.© Kai Tirkkonen

Tarjoilija–luottamusmies Kaija Jäntti on jäämässä pitkän työuran jälkeen eläkkeelle. Luottamusmiehen työssä hänen mielestään tärkeintä on kuuntelemisen taito.

Juuri lomaltaan töihin palannut luottamusmies Kaija Jäntti, 63, kiertelee työpaikallaan Oulun Radisson Blu -hotellissa kyselemässä työkavereidensa kuulumisia. Terassilla koko kuuman kesän ahkeroinut nuori tarjoilija vakuuttaa Jäntille muistaneensa pitää taukoja. Hotellin yhteydessä toimivan Bistro Mesun palvelupäällikkö Mia Ritokangas puolestaan huikkaa kesken kiireidensä kaiken olevan ok.

Äidillisesti jutustellessaan Jäntti toteuttaa yhtä luottamusmiehen tärkeää tehtävää: kuuntelemista ja kuulostelua.

”Luottamusmiehen pitää olla perillä siitä, missä mennään. Millainen on työpaikan ilmapiiri? Onko kaikki kunnossa? Millaisia murheita ja ilon aiheita työntekijöillä on? Luottamusmiehen pitää kohdata jokainen ihminen arvostavasti”, Jäntti kertoo.

Hän on tehnyt pitkän uran sekä ravintola-alan ammattilaisena että ammattiyhdistysaktiivina. Työuransa hän aloitti 1970-luvun puolella viinikassana. Seuraavalla vuosikymmenellä viinikassan työt jäivät ja Jäntistä tuli tarjoilija. Edelleen hän palvelee Radisson Blun ja samaan ketjuun kuuluvan oululaisen hotelli Edenin ravintola-asiakkaita niin aamiaisilla kuin lounailla ja illallisillakin.

Olin jo pienenä kova puolustamaan muita”

Luottamusmiehen töitä Jäntti on tehnyt kymmenisen vuotta, varaluottamusmiehen pesti tuli tutuksi vielä aiemmin. Työsuojeluvaltuutettuna Jäntti on ollut neljännesvuosisadan.

”Olin jo pienenä koulutyttönä kova puolustamaan heikompiani. Kymmenvuotiaana menin välitunnilla väliin, jos huomasin, että jotakuta kiusataan. Imin myös mallia isältäni, joka oli satamassa luottamusmiehenä. Ehkä se palo näihin hommiin juontaa ihan lapsuudesta saakka”, Jäntti pohtii.

Nyt hän valvoo hieman noin sadan Oulun Edenissä tai Radisson Blussa työskentelevän pamilaisen etua. Joukossa on muun muassa ravintolatyöntekijöitä, vastaanottovirkailijoita ja hoitolatyöntekijöitä.

 Kaija Jäntti keskustelee tarjoilija Ilay Aydinin kanssa. Hän hoitaa työasiat mieluummin kasvotusten kuin muiden viestintävälineiden avulla.  Ⓒ ©Kai Tirkkonen

Ensimmäisen lomanjälkeisen työpäivänsä Jäntti omistaa yksin luottamusmiehen tehtäville. Aamunsa hän on aloittanut piipahtamalla asioilla PAMin aluetoimistossa. Omalla työpisteellään Radisson Blussa hän napsauttaa ensimmäisenä tietokoneen päälle ja käy läpi loman aikana kertyneet sähköpostit.

”Tietokonehommat eivät ole minun vahvuuteni. Hoidan asiat mieluummin suullisesti, mutta kyllä tämäkin hoituu. Teen tilaa nuoremmille digiosaajille juuri oikeaan aikaan”, pian eläkkeelle jäävä Jäntti naurahtaa.

Koronakauden aikaan Jäntinkin piti tehdä se kuuluisa digiloikka, sillä kasvokkaiset palaverit jäivät tauolle ja siirtyivät ruudun taa Teamsiin.

Korona lomautuksineen ja yhteistoimintaneuvotteluineen tiesi Jäntille pandemian alkuvaiheessa kiireisiä työpäiviä. Arki täyttyi neuvonpidoista työnantajan kanssa ja lomautusviestin saaneet työntekijät soittelivat työttömyyspäivärahan hakemisesta ja byrokratian kiemuroista.

Sittemmin tilanne on rauhoittunut.

Työvuorolistojen tekijä varaa Jäntille kuukaudessa kolme työpäivää luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun tehtävien hoitamiseen.

”Todellisuudessa tarjoilijan töistä pitää välillä muulloinkin hypätä luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun hommiin. Ongelmatilanteissa ihmiset kyselevät ja soittelevat. Eivät he käy työvuorolistasta katsomassa, onko minulla ay-päivä vai ei. Vastaan, jos tarjoilijan töissä on sopiva hetki. Muutoin palaan myöhemmin asiaan”.

“Kysy ensin pomolta”


Tavallisimmin työntekijät kyselevät Jäntiltä nimenomaan työvuoroista. Onko oikein, ettei minulla ole listassa yhtään viikonloppuvapaata, kuuluu tyypillinen kysymys.

”Viikonloppuvapaita pitäisi olla kaikilla. Yleensä kyse on virheestä, joka ratkeaa helposti esimiehen kanssa juttelemalla. Kehotankin työntekijöitä aina ensin kysymään pomoltaan ja olemaan minuun yhteydessä vasta, jos ongelma ei korjaannu”, Jäntti sanoo.

Viikonloppuvapaat kuuluvat kaikille”

Kello yhden aikaan Jäntti lähtee kierrokselle toiselle työmaalleen hotelli Edeniin. Kierros alkaa hotellin ravintolasta, jossa Jäntti syö lounaaksi muikkuja ja muusia. Samalla hän kyselee ja kuuntelee. Ravintolan kokit Pinja Siekkinen ja Tham Lassila kertovat elokuun alun olleen hyvin kiireinen.

 Työntekijät kaipaavat Jäntiltä apua eniten työvuoroihin liittyvissä kysymyksissä.  Ⓒ ©Kai Tirkkonen

Lounaan jälkeen odottaa kuukausitapaaminen hotellinjohtaja Tarja Karvolan kanssa. Palaverissa kaksikko käy läpi edellisen kokouksen asialistaa. Kuukausi sitten esiin nousseet epäselvyydet työntekijöiden välisessä työnjaossa ovat ratkenneet. 

”Minusta meillä on nyt molemmissa hotelleissa hyvä ilmapiiri ja keskusteluyhteys työntekijöiden ja johdon välillä. Kaikesta pystyy puhumaan”, Jäntti sanoo.

Puheyhteys puntarissa

Keskustelukulttuurin laatu joutuu työpaikoilla puntariin etenkin ristiriitatilanteissa.

Jäntti tähdentää, että luottamusmies kantaa oman vastuunsa hyvän puheyhteyden ylläpitäjänä. Vaikka joskus hankalissa paikoissa neuvottelu voi olla kovaa, pitää luottamusmiehen pitäytyä aina tiukasti faktoissa ja säilyttää malttinsa. Hermostumalla asiat eivät ratkea.

”Nuorempana välillä puhuin ennen kuin ajattelin. Vuosien mittaan olen oppinut, että tunteiden jyllätessä kannattaa jättää neuvonpito ja palata asiaan, kun on rauhoittunut”, Jäntti huomauttaa.

Hän tähdentää, että kun asiat ovat työpaikalla hyvin, työnantajalla ja työntekijöillä on yhteinen päämäärä: tehdä työt hyvin – kukin parhaansa mukaan. Vastakkainasettelu sen sijaan kertoo, että työyhteisössä on ongelmia.

”Keskinäinen kyräily ei ole normaalia, vaan poikkeus. Vuosien saatossa olen nähnyt töissä niin hyviä kuin huonojakin kausia”.

Jos ilmapiiri on tulehtunut, eivät monet työntekijät uskalla ottaa pieniäkään epäkohtia puheeksi esimiehensä kanssa. Joskus Jäntti on mennyt tällaisissa tilanteissa työntekijän tueksi mukaan keskusteluun esimiehen kanssa. Hän kertoo jo pelkän luottamusmiehen läsnäolon usein rauhoittavan tilannetta.

 Oulun Edenissä ja Radisson Blu-hotellissa työskentelee yhteensä noin sata pamilaista.  Ⓒ ©Kai Tirkkonen

Työntekijöiden tukena

Luottamusmies on työtovereidensa tehtävään valitsema – ihminen, jota muut pitävät luottamuksensa arvoisena.

”Minusta tuolla luottamuksenosoituksella on suuri merkitys. Se antaa luottamusmiehen sanoille painoa ja neuvotteluvoimaa, toisaalta se on myös voimavara, josta voi ammentaa itselleen jaksamista”, Jäntti sanoo.

Syksyllä monella työpaikalla on taas edessä luottamusmiesvaali. Jäntti kannustaa tehtävästä kiinnostuneita asettumaan ehdolle, sillä luottamusmiehenä voi olla varma tekevänsä tärkeää työtä.

”Luottamusmies on työntekijöiden tuki ja turva. Koskaan ei voi tietää, mitä tulevaisuus tuo. Sen on koronakin osoittanut”.

Uusille luottamusmiehille Jäntillä on yksi tärkeä neuvo: kukaan ei tee työtään yksin, ei edes luottamusmies.

Hänen mukaansa kokenutkaan ay-aktiivi ei tiedä kaikkea. Hän kertoo itsekin joutuneensa opiskelemaan työttömyyspäivärahan hakemisen koukeroita, kun korona ja ravintolarajoitukset yllättivät.

Jos ei tiedä, pitää ottaa selvää. PAMin aluetoimistojen asiantuntijat ovat Jäntin mukaan luottamusmiehille kullan arvoinen apu. Ongelmallisia tilanteita kannattaa pohtia myös luottamusmieskollegoiden kanssa.

”Itsekin pohdin ratkaisuja usein toisissa taloissa työskentelevien kollegojeni kanssa. Yhdessä miettien ratkaisu yleensä löytyy”.

Hän kiittelee myös PAMin luottamusmiehille järjestämiä koulutuksia. Tapaamisista oppii joka kerta paljon uutta ja samalla tutustuu muihin luottamusmiehiin eri puolilta Suomea.

Ensimmäinen luottamusmiesvuosi on Jäntin mukaan kaikille opettelua. Vähitellen kokemus ja osaaminen kuitenkin karttuu.

 Tarjoilijana työskentelevä Kaija Jäntti käyttää kuukaudesta kolme päivää luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun tehtävien hoitamiseen.  Ⓒ ©Kai Tirkkonen

Palaverin ja lyhyen kierroksen jälkeen Jäntin ay-päivä on lopuillaan. Vajaan parin kuukauden päästä päättyy myös Jäntin työura. Lokakuussa hän jää eläkkeelle.

Töiden tekoa kokenut tarjoilija ei kuitenkaan aio jättää. Hän on jo pohtinut palaavansa vielä satunnaisesti keikkatöihin.

”Vaikka nivelet jo vaivaavat, tykkään kovasti tarjoilijan työstä. Tykkään olla ihmisten kanssa”, Jäntti kertoo ja hymyilee.

Eläkkeellä Jäntti aikoo viettää aikaa lastenlastensa ja aikuisten lastensa kanssa sekä ulkoilla ja liikkua luonnossa.

”En ole tehnyt mitään tarkkoja suunnitelmia. Ensimmäiset kuukaudet taitavat mennä uutta arkea ihmetellessä”.

Asetu ehdolle!

Tänä syksynä monilla työpaikoilla järjestetään luottamusmies- ja työsuojeluvaalit, joissa valitaan työntekijöiden edustajat uudelle kaudelle.

Vaalit järjestetään pääsääntöisesti parittoman vuoden syksyllä. Vaaleja voi kuitenkin järjestää tarvittaessa milloin vain, jos esimerkiksi luottamushenkilö luopuu tehtävästä tai työpaikalle valitaan ensimmäistä kertaa luottamushenkilö.

Tunnetko sinä työpaikkasi olosuhteet ja haluaisit kehittää niitä? Auttaisitko mielelläsi työkavereitasi työsuhteeseen liittyvissä asioissa? Asetu ehdolle syksyn vaaleissa!

Lue lisää luottamusmies- ja työsuojeluvaaleista

Teksti: Anu Vallinkoski

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 
Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat
030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat
Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat
030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska
Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.
030 100 640 klo 10-14

Membership services in English
Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits
030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English
Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.
030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle