Artikkeli - 18.09.2019 klo 13.43
Luottamushenkilö

Luottamushenkilö, mitä neuvoja antaisit muille luottamustehtävässä toimiville?

PAMin kokeneet luottamushenkilöt kertovat mikä heidän tehtävässään on tärkeintä.

"Kuuntelun merkitystä ei voi liikaa korostaa. Luottamustehtävä on työ ja siinäkin on työaika, anna itsellesi mahdollisuus irrottautua työstä. Tuntosarvet esillä, asiat eivät ole aina sillä lailla kuin ne sinulle kerrotaan. Yritä pitää tunteet kurissa, asia edellä on pakko edetä, vaikka joskus se tuntuisikin pahalta. Joskus täytyy tyytyä kompromissiin. Älä ota asioita henkilökohtaisesti äläkä ala pelinappulaksi. Uskalla ottaa kiitos vastaan! Ole oma itsesi, se riittää."

Tuula Tuomalainen, pääluottamusmies, Osuuskauppa Hämeenmaa.

"Älä jää yksin! Verkostoidu! Kouluttaudu!
Kokemus kyllä karttuu ajan myötä tekemällä, kokemalla ja oppimalla.
Lähde mukaan oman ammattiosaston toimintaan. Muista välillä pysähtyä, ja ottaa aikaa myös itsellesi niin työpaikalla kuin vapaallakin."

Ville Toivari, pääluottamusmies, 4T Turva Oy.

"Ole avoin ja vastaa rehellisesti työntekijälle siitä mitkä ovat mahdollisuudet missäkin tilanteessa. Älä lupaa liikoja, tue työntekijää sekä muista myöhemmin kysellä mitkä hänen fiiliksensä ovat. Älä mene soitellen sotaan, vaan kysele työnantajan mielipidettä ja kerro sitten mitä tietoa itse olet saanut, niin voit sopuisasti keskustella asioista. Tämä ei aina ole helppoa, mutta kannatan ennemmin fiksua neuvottelua kuin sotatilaa."

Kaisa Mäenpää, pääluottamusmies, Satakunnan Osuuskauppa.

"Kuuntele. Selvitä mistä on kyse ja millaista ratkaisua halutaan. Kysy neuvoa liitostasi. Tiedota miten asiassa voidaan edetä ja hoida asia päätökseen asti. Koskaan ei kannata väheksyä vastapuolta, eikä menettää malttiaan, vaikka asia ei kerralla joutuisikaan. Mihinkään sopimukseen ei missään tapauksessa saa laittaa nimeä ennen paperin käyttämistä liittomme toimitsijalla. Varmista myös aina työntekijältä lupa asian hoitamiseen."

Pentti Kanniainen, pääluottamusmies, Sodankylän Säästökuoppa Oy.

"Vaikka joskus homma tuntuu tuulimyllyjä vastaan taistelemiselta, älä taistele. Perustele, neuvottele, vaikuta ja vakuuta. Tuulimyllykin vaihtaa pyörimissuuntaansa, kun esimerkiksi tajuaa säästävänsä sairauspoissaoloissa pienilläkin satsauksilla. Ymmärrä, että sinulla ei välttämättä ole valtaa, mutta aina mahdollisuus vaikuttaa.

Et ole valta-asemassa tai joukkojesi johtaja. Olet työläisarmeijasi viestinviejä tai palvelija. Asennoidu sen mukaisesti ja kumarra edustettavillesi, vaikka välillä vähän pyllistelisit toiseen suuntaan.

Viesti aktiivisesti edustettavillesi ja ota heidät mukaan pohdintoihin sekä päätöksiin.

Älä käännä selkääsi edustettavillesi, vaikka aina et voi olla samaa mieltä heidän kanssaan. Perustele aina lain, sopimusten ja muun konkretian kautta sellainen missä et voi olla edustettaviesi puolella.

Älä valitse taisteluja, jotta voit voittaa sodan. Kyse ei ole siitä. Kaikkia pitää edustaa ja ryhmän etu ei saa mennä yksilön edun edelle. Älä kanna vanhoja tapauksia mukana uusiin. Ne eivät saa vaikuttaa ja eri ihmisten asioilla ei voi käydä kauppaa. Jokaisen pitää saada lähteä puhtaalta pöydältä."

Erkki Leitsaro, työsuojeluvaltuutettu, Veikkaus Oy.

Sinustako luottamushenkilö?

Luottamusmies on työntekijöiden edustaja työpaikalla ja on PAMin jäsenten tärkein etu. Hän on työpaikan työsuhdeasiantuntija, joka neuvoo ja auttaa työpaikan työntekijöitä ja neuvottelee työnantajan kanssa.

Työsuojeluvaltuutettu edustaa kaikkia työntekijöitä turvallisuutta ja terveellisyyttä koskevissa asioissa. Työntekijät valitsevat työsuojeluvaltuutetun keskuudestaan. Työsuojeluvaltuutettu on lain mukaan valittava työpaikoille, joilla työskentelee säännöllisesti yli 10 työntekijää.

Lue lisää luottamusmiesvaaleista sekä työsuojeluvaaleista, ja lähde ehdolle oman työpaikkasi luottamushenkilöksi!