Uutinen - 04.03.2019 klo 09.30
Luottamusmies

Luottamusmiehen roolissa tarvitaan rohkeutta ja vastuuntuntoa

"Me luottamusmiehet kannamme suuren vastuun työyhteisön hyvinvoinnista, ja siksi toivoisin, että tehtävään hakeutuisivat sellaiset henkilöt, jotka ovat rohkeita ja vastuuntuntoisia", sanoo luottamusmies Simone Klimpel-Koskela. Kuva: Emilia Kangasluoma.

Monikielisen työpaikan luottamusmies Simone Klimpel-Koskela listasi luottamusmiehen tehtävästä viisi asiaa, joita hän pitää tärkeinä.

Kaksisuuntainen joustavuus. Saan työnantajaltani riittävästi aikaa luottamustehtävien hoitoon. Arvostan sitä, että minulla on hyvä esimies ja reilut vuoropäälliköt, ja saan järjestettyä työvuoroja arjen eri tilanteita mukaan. Mutta itse pitää myös joustaa, silloin yhteispeli toimii.

Asiat ratkaistaan puhumalla. Minulle ei ole koskaan ollut hankalaa puhua vaikeistakin asioista, ja koen että voin keskustella kenen kanssa tahansa. Luottamusmiehen tehtävänä on hoitaa keskustelut ja etsiä ratkaisuja ongelmatilanteisiin. Silloin ei kannata jäädä odottamaan, vaan on parempi selvittää asiat heti. Yleensä asiat saadaan selvitettyä keskustelemalla. Ikävintä on, jos huhuja alkaa liikkua tai joku sairastuu sen takia, että asiaa ei ratkaista. Se on kuitenkin estettävissä. Työntekijöiden ei ongelmatilanteissa kannata ottaa mitä tahansa vastaan mitä sattuu, vaan kääntyä luottamusmiehen puoleen ja kertoa asiasta. Siksi olemme olemassa. Jos työpaikalla ei ole luottamusmiestä, niin aina voi kääntyä PAMin puoleen.

Vastuunkantaminen. Päädyin luottamusmieheksi Radisson Blue Plazaan, koska edellinen luottamusmies toivoi, että jatkaisin hänen paikallaan. Minut valittiin luottamushenkilövaaleissa tähän tehtävään, jossa olen nyt kolmatta vuotta. Luottamus ei synny itsestään, vaan siltoja rakennetaan yhdessä työnantajan ja työkavereiden kesken. Me luottamusmiehet kannamme suuren vastuun työyhteisön hyvinvoinnista, ja siksi toivoisin, että tehtävään hakeutuisivat sellaiset, jotka ovat rohkeita ja vastuuntuntoisia. Voi olla, että lähden mukaan syksyn luottamusmiesvaaleihin, aika näyttää.

Vieraskieliset mukaan. Toivon, että muutkin muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvat hakeutuisivat rohkeasti työpaikkojensa luottamusmiehiksi. Monessa maassa ei tunneta ammattiliiton tai luottamusmiehen toimintaa, minkä johdosta se voi aluksi tuntua vieraalta. Luottamusmiehen tehtävä voi olla kuitenkin palkitsevaa, ja jos työelämän asiat vähänkään kiinnostavat, niin sitä voi tehdä koko sydämellä.

Perspektiivi. Toimin aikoinaan Saksassa lakitoimiston virkailijana, joten minulla on lakitietoa taskussa aika runsaasti. Luottamustehtävääni varten olen opiskellut muun muassa Suomen työlainsäädäntöä ja irtisanomiskäytäntöä. Työmatkani kestävät noin kolme tuntia joka päivä, joten junamatkat olen monesti viettänyt nenä kiinni kirjassa. Olen käynyt PAMin luottamusmiehille tarkoitetut perus- ja jatkokurssit, joilla olen kuullut, miten huonosti monilla voi mennä. Sekin on ollut silmiä avaavaa. Työnantajat eivät aina ymmärrä, että työntekijät ovat ne, jotka tekevät työtä päivittäin ja tuovat voittoa yritykselle. Työntekijöiden motivaatio kasvaa arvostamalla ja kannustamalla.

Työpaikoilla järjestetään luottamusmies- ja työsuojeluvaalit syksyllä 2019. Vaaleja voi järjestää tarvittaessa milloin vain, mikäli esimerkiksi luottamushenkilö luopuu tehtävästä tai valitaan kokonaan uutta luottamushenkilöä. Lue lisää täältä.

Simone Klimpel-Koskela toimi aikoinaan Saksassa asianajajavirkailijana.

Kuka Simone Klimpel-Koskela?

• Ravintolatyöntekijä ja luottamusmies Radisson Blue Plazassa Helsingissä.

• Syntynyt Saksassa.

• 42 vuotta.

• Asuu Hausjärvellä perheen kanssa pelastustilalla (Goat Shit Farm), missä on myös eläimiä.

• Vapaa-ajan harrastuksiin kuuluvat eläintenhoito, vuohenjuuston tekeminen ja rakennusprojektit.

• Liittyi PAMiin vuonna 2011, koska halusi varmistaa, että työttömyysturva on kunnossa.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani