Artikkeli - 11.11.2019 klo 09.02
Luottamushenkilö

Luottamusmiehen valinta puhdisti ilmaa taukopaikalla – ”Enää ei pinnan alla kuohu”

Linnatuulen pääluottamusmies Elise Jarho on otettu työkavereidensa tuesta. ”En olisi tässä tehtävässä ilman meidän työntekijöitä”, hän sanoo. Kuva: Harri Nurminen

Työpaikan yhteishenki parani Janakkalan taukopaikka Linnatuulessa, kun luottamusmies tuli taloon.

Helsinki-Tampere-moottoritien puolessa välissä sijaitseva Linnatuuli on monille suomalaisille tuttu pysähdyspaikka. Valtatien 3:n päälle rakennetun kulmikkaan katon alta löytyvät ruokakauppa, huoltoaseman palvelut sekä ravintolapalvelut, joiden toimintaa pyörittää 47 työntekijää. Heidän asioista huolta pitää toiselle kaudelleen hiljattain valittu pääluottamusmies, hämeenlinnalainen Elise Jarho.

Ennen häntä Linnatuulessa oli tehty töitä kahdeksan vuotta ilman luottamusmiestä, kun aiemmin tehtävässä toiminut oli vaihtanut työpaikkaa, eikä uutta oltu valittu tilalle.

Useampi työntekijä oli kuitenkin havainnut työpaikallaan ongelmakohtia, joihin he kyselivät neuvoja vuoron perään PAMin aluetoimistosta. Sieltä ehdotettiin luottamusmiehen valintaa työpaikan tueksi. Siitä, kuka ne saappaat täyttäsi, työntekijät olivat yhtä mieltä.

”Ensiksi mietin, että ei hyvänen aika, mullahan ei tietotaito riitä tähän. Mutta kyllä luottarin tehtävään on sitten kasvanut”, Jarho naurahtaa.

Linnatuulen luottamusmies Elise Jarho juttelee työkaverinsa Beeda Forsströmin kanssa. Kuva: Harri Nurminen

Pääsääntöisesti Jarhon löytää Linnatuulesta Hesburgerin tiskin takaa, mutta välillä myös Subwayn pisteeltä tai salin puolelta. Hän kutsuukin itseään leikkisästi ”joka paikan höyläksi”. Jarho kokee, että sosiaalisesta luonteesta on ollut paljon apua, kun hän toimii linkkinä työntekijöiden ja työnantajan välillä.

”Siinä on tärkeää molemmin puolinen kunnioitus. Olen alusta asti tehnyt itseni näkyväksi talossa ja tiedotan työntekijöitä paljon, pääasiassa keskustelemalla. Jos saan sähköpostiin jotain sellaista, minkä koen työntekijöille tärkeäksi, lähetän sen eteenpäin ja nostan myös työpaikan infotaululle”, hän kertoo.

Jarhon työ onkin tuottanut tulosta. Työntekijöiden ja esimiesten välinen luottamus on kasvanut, henkilökunnalle järjestettiin virkistyspäivät, heillä on taskussaan Smartumin liikuntasetelit, entistä useampi työntekijä kuuluu liittoon ja heillä tukenaan pääluottamusmiehen lisäksi myös varaluottamusmies, työsuojeluvaltuutettu sekä varavaltuutettu.

”Ne olivat tavoitteitamme, ja ne on nyt saavutettu”, hän sanoo.

Suomen tilausajokuljattajat ry valitsi Linnatuulen vuoden 2018 parhaaksi taukopaikaksi. Kuva: Harri Nurminen

Tärkeimpänä muutoksena Jarho pitää työilmapiirin parantumista.

”Enää pinnan alla ei kuohu, niin kuin ennen oli, vaan työntekijät pystyvät luottamaan siihen, että asioita viedään eteenpäin luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun toimesta. Se on varmasti isoin muutos tässä talossa. Soitot liittoon ovat loppuneet”, hän sanoo.

Vaikka hän onkin tyytyväinen edellisen kautensa saavutuksiin, niin ajatukset ovat jo tulevassa kaudessa.

”Aioin kehittää itseäni jatkuvasti ja hankkia lisää tietotaitoa, jotta pysyisin myös jatkossa hyvänä luottamusmiehenä. Käytän työstä vapautusajat verkkoperehdytyksiin ja tietenkin tuleva tes-kierros tulee vaikuttamaan paljon omaan rooliini”, Jarho summaa.

Teksti: Minna Raitapuro