Työelämä - 23.03.2022 klo 09.24

Luottamusmies paras tapa ennaltaehkäistä ongelmia työoloissa

Syksyllä julkisuuteen nousi pikaruokaravintoloiden ja kahvilaketjun huonot työolot. PAM näkee, että paras tapa ennaltaehkäistä ongelmia työoloissa on, että työpaikalla on luottamusmies.

”Pikaruokaravintoloissa on töissä paljon nuoria, jotka eivät välttämättä tunne tai uskalla puolustaa oikeuksiaan. Esimerkiksi Hesburgerissa ja Espresso Housessa ei ollut luottamusmiestä, joka olisi valvonut työntekijöiden oikeuksia, toteaa järjestöasiantuntija Jaana Manninen.

Kuten Iltalehti uutisoi, PAM on ehdottanut Hesburgerille, että konsernitasolla valittaisiin luottamusmies, mutta Hesburger ei ole halunnut asiasta sopia. Hesburger-konsernin jokaiseen 157 yritykseen on mahdollista valita luottamusmiehet.

”PAM tiedustelee työntekijöiden tahtoa ja tukee kaikkia, jotka haluavat järjestäytyä ja yhdessä toimia parempien työolojen puolesta työpaikalla”.

Hesburger ei ole halunnut konserniluottamusmiesjärjestelmää luoda, mutta positiivisiakin esimerkkejä on.

”Espresso Housessa on parhaillaan käynnissä valtakunnallisen luottamusmiehen ehdokasasettelu. Ja asia on edennyt hyvässä yhteistyössä työnantajan kanssa. Siellä on ymmärretty, että on työnantajankin kannalta helpompi, että on työntekijöiden edustaja, jonka kanssa keskustella ja yhdessä huolehtia hyvistä työoloista.”

Luottamusmies on PAMiin kuuluvien työntekijöiden keskuudestaan valitsema edustaja. Luottamusmiehen tehtävä on valvoa, että työehtosopimusta noudatetaan, auttaa työntekijöitä ja neuvotella työnantajan kanssa.

Manninen neuvoo ottamaan yhteyttä PAMin aluetoimistoon, jos työntekijä haluaa luottamusmiehen omalle työpaikalleen.

Toimi näin

Jos työpaikallasi on ongelma tai jos jokin työsuhteessasi arveluttaa, niin se kannattaa ottaa puheeksi.

• Puhu ensin asiasta esimiehesi kanssa.
  • Jos asia ei ratkea tai haluat tukea keskusteluun, ota yhteyttä työpaikkasi luottamusmieheen.
  • Jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä, ole yhteydessä PAMin aluetoimistoon.
  • Tietoa työehdoistasi löydät PAMin kotisivuilta.
  • Voit myös kysyä neuvoa soittamalla PAMin työsuhdeneuvontaan (arkisin klo 10–14, puh. 030 100 620), lähettämällä viestin PAMin asiointipalvelussa tai käymällä omassa aluetoimistossasi.

Teksti: Hildur Boldt

Katso tarkemmat yhteystiedot

Huom! Puhelinpalvelut ajalla 26.9.–28.10.
ma, ke ja pe klo 10–14.

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme