Artikkeli - 27.08.2019 klo 09.25
Luottamusmies

Luottamusmiesvaalit lähestyvät – näin luottamusmiehen valinta etenee

Pamilaisilla työpaikoilla järjestetään luottamusmiesvalinnat loka-joulukuussa, tietää Pinja Saarenkoski. Kuva: Anna Autio

Tänä syksynä monille pamilaisille työpaikoille valitaan taas luottamusmiehet edustamaan työntekijöitä yhteisten asioiden ajamiseksi.

”Luottamushenkilöt eivät kuitenkaan voi toimia yksin, vaan asioita edistetään yhdessä, koko työpaikan voimin”, selvittää PAMin järjestöasiantuntija Pinja Saarenkoski ja korostaa ammattiliittoon kuulumisen tärkeyttä.

”Työntekijät ovat itse oman työnsä parhaita asiantuntijoita, ja järjestäytymällä he osoittavat halunsa sekä kykynsä vaikuttaa työnsä kehitykseen. Järjestäytyneet työntekijät määrittävät ne kehitystavoitteet, jotka näkevät tarpeellisiksi ja joiden edistämisen puolesta he ovat valmiita toimimaan yhdessä luottamushenkilöiden kanssa, heidän tukenaan.”

Mitä sitten pitää tehdä, kun työpaikalle halutaan valita luottamusmies?

”Ihan ensimmäiseksi tarvitaan pieni ja innokas joukko pamilaisia yrityksen työntekijöitä, jotka muodostavat vaalitoimikunnan”, Saarenkoski ohjeistaa.

”Tämä joukko alkaa yhdessä selvittämään ja aikatauluttamaan luottamusmiesvalinnan järjestämistä. Kun aikataulu on selvä, vaalitoimikunta tiedottaa ehdokasasetteluajasta eli ajanjaksosta, jolloin voidaan esittää luottamusmiestä.”

Siitä se lähtee. Jos luottamusmieheksi on vain yksi ehdokas, valitaan hänet suoraan tehtävään. Jos ehdokkaita on useita, vaalitoimikunta järjestää vaalit.

Luottamusmiehen tehtävä sopii henkilölle, joka haluaa kuunnella, neuvoa ja edustaa työpaikkansa työntekijöitä ja näin kehittää aktiivisesti työpaikkatason edunvalvontaa.

”Homma toimii, kun luottamusmiehellä on halu oppia uutta ja toimia työpaikan yhteisten asioiden edistämiseksi.”

Sinustako luottamusmies?

• Työpaikoilla järjestetään luottamusmies- ja työsuojeluvaalit syksyllä 2019
  • Vaaleja voi toki järjestää tarvittaessa milloin vain, jos esimerkiksi luottamushenkilö luopuu tehtävästä tai työpaikalle valitaan ensimäistä kertaa luottamushenkilö.

Lue lisää luottamusmiehen valinnasta työpaikalla

Teksti: SATU TUPPURAINEN