25.08.2017 klo 13.41

Luottamusta ja sielunsyöjiä

Anna Päkin syksyyn kuuluu muun muassa luottamusmiesten jatkokurssi. Kuva: Heli Sorjonen

Anna Päkki on hurahtanut japanilaiseen kulttuuriin ja innostuu työelämän lakipykälistä. Plantagenin pääluottamusmiehenä hän herättelee työkavereiden intohimoa luottamushommiin.

Rohkeus. Nuorempana minua jännitti ihan kaikki, mutta päätin että esiintymiskammosta on päästävä. Kun pääluottamusmiehemme jäi vanhempainvapaalle, hän kehui minua
rohkeaksi ja kehotti mukaan vaaleihin. Vastasin ensin: ”Apua!” Lupasin silti lähteä, koska en halunnut, että jäisimme ilman luottamusmiestä.

Issikat. Kun Plantagenissa oli vuonna 2013 yt-neuvottelut, meiltä lähtivät pois liikuntasetelit. Työsuojelutoimikunnassa esitimme
aina uudestaan, että ne saataisiin takaisin.
Alkukesästä niin tapahtui. Syksyllä aion käyttää
liikuntakorttia islanninhevostallin ratsastusvaellukseen.

Intohimo. Minulla ja työsuojeluvaltuutetulla ei ole varahenkilöitä, joten haluan herättää myös työkavereiden kiinnostusta ja intohimoa luottamustoimiin. Itse haen lisää tietoa PAMin luottamusmiesten jatkokurssilta elokuun lopulla.

Palveluaisti. Olen saanut työkavereilta ja asiakkailta palautetta, että olen hyvä asiakaspalvelija. Tietenkin on päiviä, jolloin työ ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta silloin työvaatteet päälle vedettyäni hengittelen syvään peilin edessä ja sanon itselleni: Nyt, Anna, se asiakaspalvelija esiin! Aistin,
millaista apua asiakas kaipaa. Jos en osaa heti vastata hänen kysymykseensä, sanon: ”Odota hetki, selvitän.” Samaa periaatetta toteutan luottamusmiesasioissa.

Sielunsyöjä. Syksyllä aion mieheni kanssa aloittaa japanin kielen opiskelun. Anime-
piirrossarjat saivat minut jo nuorena
hurahtamaan japanilaiseen kulttuuriin. Niistä roihahti rakkaus myös japanilaisiin pystykorvarotuihin,
joilla on sielunsyöjän silmät. Shiba-rotua olevan Kitsune- koirani nimi tarkoittaa kettua. Meillä on myös akita-
rodun Akira-koira sekä kissa Yaro eli suomeksi riiviö.

Lue Annan mietteitä pääluottamusmiehenä olosta: Ääni niillekin, jotka eivät uskalla puhua.

Tutustu PAMin kurssikalenteriin täällä.

Puhelinpalvelu ma–pe

Työttömyyskassa