Uutinen - 02.10.2014 klo 13.01

Maahanmuuttajalle työelämätietoa omalla kielellä

Suomalaisesta työelämästä saa tiivistettyä tietoa 13 kielellä. Työterveyslaitoksen opas on herättänyt kiinnostusta.

Työterveyslaitoksen Töissä Suomessa -nettiopas toteutettiin osana Toimiva monikulttuurinen työpaikka -hanketta yhdessä Pohjois-Savon ELY-keskuksen ja Euroopan sosiaalirahaston kanssa. Hankkeessa oli mukana 14 pohjoissavolaista yritystä ja yksi pääkaupunkiseudulta. "Opas on tarkoitettu työyhteisöjen tueksi sekä maahanmuuttajille, jotka ovat hakeutumassa Suomeen töihin", sanoo tutkija Kirsi Yli-Kaitala Työterveyslaitokselta.

Yli-Kaitalan mukaan suomen lisäksi 12 kielellä julkaistu opas on saanut huomattavan paljon kiittävää palautetta. Netissä julkaistu opas eri kieliversioineen on saatavissa jatkossa myös painettuna.

Yli-Kaitalan mukaan opasta varten haastateltujen työntekijöiden ja yrittäjien keskeinen viesti maahanmuuttajan näkökulmasta on, että suomalainen työelämä on kovin säänneltyä. Työehtosopimus, loma-ajat, työterveyshuolto ja ammattiyhdistysliike herättävät paljon kysymyksiä.

Oppaassa työelämän pelisäännöt kerrotaan selkokielellä. "Ammattiliittoon ja työterveyshuoltoon saatetaan aluksi suhtautua epäilevästi tai työterveyshuollon toimintaperiaatetta ei välttämättä ymmärretä, Yli-Kaitala selventää. Joissakin maissa ammattiliiton jäsenyys voi olla työntekijälle uhkarohkeaa.

Opas on julkaistu suomen lisäksi sekä ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi, viroksi, somaliksi, arabiaksi, saksaksi, ranskaksi, kiinaksi, vietnamiksi että thain kielellä. Mukana on myös soranin kieli, joka on kurdin kielen murre. Jokaisen kieliversion on tarkastanut kieltä äidinkielenään puhuva.

Opasta täydennetään ajan mittaan netissä. "Lait muuttuvat, jolloin myös oppaan sisällöt muuttuvat", Yli-Kaitala tähdentää.

PAMissa on 10 000 maahanmuuttajataustaista työntekijää. Suurimmat maahanmuuttajaryhmät jäsenistössä ovat virolaiset ja venäläiset.

Koulutuspoliittinen asiantuntija Mikko Laakkonen kertoo, että monissa pamilaisissa työpaikoissa monikulttuurisuuteen panostetaan vahvasti.

"PAM on tiedostanut, että maailma muuttuu ja työelämä monikulttuuristuu. Tämä on pakko ottaa huomioon", Laakkonen toteaa. Hänen mukaansa maahanmuuttajat hakevat ratkaisuja työpaikan ongelmiin PAMin aluetoimistoista suhteellisesti enemmän kuin kantaväestö. Ongelmat eivät paljoa eroa kantaväestöstä, mutta niitä on enemmän.

Maahanmuuttajaopiskelijoiden ryhmät vierailevat PAMissa, jolloin heidät vihitään työelämän aakkosiin. Laakkosen mukaan kiinnostus on valtavaa. "He alkavat jo kysellä verotus- ja eläkeasioistakin, mutta ne eivät ole PAMin heiniä."

UP/Tiina Tenkanen

Töissä Suomessa -verkko-opas eri kielillä