21.02.2014 klo 10.35

Made in Bangladesh Stockmann paljastaa vaatteiden alkuperän

(Pam-lehti/maailma) Valmistusmaa näkyy pian aina Stockmannin omien merkkien vaatteissa, kertoo Pam-lehti. Lehti vieraili paikan päällä Bangladeshissa, missä osa näistä vaatteista valmistetaan.

(Pam-lehti/maailma) Stockmannin omien merkkien (esim. Bogi, Global, Caphorn ja Bodyguard) tuotteissa tulee näkymään myös valmistusmaa. Tähän mennessä alkuperää ei ole kerrottu kuluttajalle. Made in -merkinnät ilmaantuvat tuotteisiin kesän ja syksyn aikana sitä mukaa, kun uusia mallistoja tulee myymälöihin. Konsernin omistamien Lindexin ja Seppälän vaatteista alkuperämerkintöjä ei ole puuttunut aiemminkaan.

Uusin Pam-lehti vierailee bangladeshilaisella tekstiilitehtaalla, jossa ommellaan muun muassa Lindexin tulevan kevätmalliston trikoovaaatteita. Voit lukea näköislehdestä, millaisissa oloissa ja millaisilla palkoilla syntyvät trikoovaatteet, joihin suomalaiskuluttajat kohta ujuttautuvat.

Stockmann on ainoa suomalaisyritys, joka on sitoutunut Bangladeshin tehtaiden palo- ja rakennusturvallisuutta määrätietoisesti parantavaan Accord-projektiin. Tehtaiden tulipalot ja vajaan vuoden takainen tuhoisa Rana Plaza -tehtaan romahdus takaavat, että Accordilla riittää työtä.

Noin 20 prosenttia Stockmannin liikevaihdosta tulee omien tuotemerkkien myynnistä. Bangladeshin osuus niiden sekä Lindexin tuotteiden ostoista on 10 prosenttia, Seppälän 25 prosenttia.

Sini Saaritsa

Teksti: Tuomas Lehto