Tiedote - 27.09.2017 klo 14.55

Majoitus- ja ravitsemisalan vetovoima murenee alhaisilla palkoilla

Palvelualojen ammattiliitto PAMin Helsinki-Uusimaan alueen aluepäällikkö Johanna Sparf on huolissaan matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan-alan tulevaisuudesta pääkaupunkiseudulla. Alan matalat palkat merkitsevät riittämätöntä toimeentuloa. Maan hallitus jätti ravintoloiden anniskelun arvonlisäveron ennalleen. Liiton jäsenet pelkäävät, että se heikentää mahdollisuutta parantaa työehtoja.

Majoitus- ja ravitsemisalan ja matkailu ja vapaa-ajan palvelualan menestyminen on Sparfin mukaan vaakalaudalla koko pääkaupunkiseudulla. Alalla on runsaasti avoimia työpaikkoja, mutta alan matala palkkataso ja tarjolla olevat osa-aikaiset työsuhteet eivät tyydytä työntekijöiden tarpeita.

– Kun työntekijä aloittaa työt alalla todellisuus matalasta palkkatasosta ja työn vaativuudesta aiheuttaa haasteita työn ja arkielämän yhteensovittamisessa. Usein alalta siirrytäänkin muihin tehtäviin, Sparf toteaa.

PAMin tutkimuksen mukaan vain 35 % suomalaisista aikuisista pitää alaa houkuttelevana työskentelyalana. Tämä mielikuva vahvistuu todeksi Sparfin mukaan siinä, että pääkaupunkiseudulla työnantajilla on vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa.

– Alan työntekijöiden on kuitenkin puolestaan hankala löytää kokoaikaista vakituista työpaikkaa. Alalla on jo nyt paljon osa-aikaisuutta sekä vuokratyötä ja osa-aikaisuus on ollut kasvussa. Majoitus- ja ravitsemisalan työntekijöistä peräti 38 % on osa-aikaisia. Osa-aikaisen ravintolatyöntekijän mediaaniansio on vain 1670 euroa, Sparf toteaa ja jatkaa

– Esimerkiksi ravintola-alaa on vaivannut jo pitkään pula kokeista ja tarjoilijoista. Moni työnantaja maksaa jo nyt isompaa palkkaa, mutta ei riittävästi. Kokoaikaisen kokin mediaaniansio oli vuonna 2015 Helsingissä 2229 euroa, sillä ei pääkaupunkiseudun elinkustannustasolla paljon juhlita, Sparf toteaa.

Koko alaa vaivaavan matalapalkkaisuuden ongelma on Sparfin mukaan ratkaistavissa alan työnantajien yhteisellä tahdolla ja työehtosopimuksen palkkatasoa parantamalla. Sparfin mielestä palkkatason nousu lisäisi myös työntekijöiden alalle kiinnittymistä sekä auttaisi helpottamaan vallitsevaa työvoimapulaa.

– Kunnon palkka lisää arvostusta. Ei ole oikein, että pitkään opiskelleet, alasta kiinnostuneet ja sille suuntautuneet työntekijät huomaavatkin, ettei unelmaduuni riitä edes elämisen perustasoon pääkaupunkiseudulla, Sparf arvio.

Ravintola-alan työntekijöiden ja työpaikkojen tulevaisuuteen liittyy tiiviisti niin yksittäisen yrityksen kuin koko alan menestyminen. Työnantajaliitto on kritisoinut vahvasti maan hallitusta, joka nosti alkoholijuomaveroa 100 miljoonalla eurolla mutta jätti ravintola-anniskelun arvonlisäveron alentamatta.

– Keskustellessani alan työntekijöiden kanssa he kokevat, että anniskelun alv-alennuksen alentamatta jättämäminen nykyisestä on yksi uhkatekijä. Pelkona on, että työnantajat kiristävät kilpailukyvyn hengessä linjaa entisestään ja aito keskustelu alan palkkatason parantamiseksi jää ohueksi, Sparf toteaa.