Tapahtuma - 24.09.2020 klo 17.12

Mielenilmaus matkailualan puolesta–”Sanomme KYLLÄ, palvelua ja työtä!”

Myös pamilaisia osallistui SMALin järjestämään mielenilmaisuun tiistaina Helsingissä. Kuva: Jukka Rapo

Plakaatteja ja puheita Eduskuntatalon portailla. Tööttäävien linja-autojen ohiajo. Selvää oli, että mielenilmaisuun osallistujilla oli sama sanoma: matkailualan tulevaisuus on tärkeää ja korona-ajasta selviämiseksi sen eteen on tehtävä kaikki ja äkkiä.

Suomen matkailualojen liitto SMALin järjestämä Matkailun monet kasvot –mielenilmaus veti torstaina iltapäivällä  Eduskuntatalon portaille matkailualan eri edustajia. Heidän joukossaan oli myös pamilaisia. Mirja Lehto kertoi plakaattinsa takaa, että hänen lomautuksensa Helsinki-Vantaan lentoasemalla alkoi keväällä ja jatkuu todennäköisesti vuoden loppuun asti. "Väkeä on valtavat määrät lomautettuna", Mirja Lehto sanoi.

”Jos ei matkusteta, niin meillä ei ole työtä", hän sanoi ja lisäsi, että terveys menee kuitenkin kaiken edelle.

Mirja Lehdon "boarding pass": lomatus alkoi 24.3. Kuva: Jukka Rapo

Pamilaisten joukosta kuului ryhdikkäästi iskulause "Sanomme KYLLÄ: palvelua ja työtä!”. Sama sanoma luki elinkeinon eri edustajien plakaateissa: ” Kyllä, suomalaiselle työlle”. ”Kyllä matkailun työpaikoille.”

SMALin hallituksen puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen peräänkuulutti kolmea vaatimusta matkailualan tulevaisuuden puolesta. Ensinnä ala tarvitsee taloudellista tukea. Rahat ovat nyt menneet ja kassa tyhjä. Toisekseen tarvitsemme Eurooppa-tasoiset matkailun rajoitukset, emme voi täällä Suomessa vetää liian tiukkaa linjaa. Kolmanneksi ala tarvitsee faktoihin perustuvaa viestintää ja arvostusta.

Hotellityöntekijä Roberto Barbato haluaa, että hallitus purkaa matkailun rajoitteet. Kuva: Jukka Rapo

Matkailuala ei ole ollut julkisuudessa esillä sillä vahvalla äänenpainolla, millä työllistävän alan kuuluisi.  Ohi ajavien tööttäävien linja-autojen letka tuntui aivan kuin kuittaavan, että hiljaisuuden aika on ohi. Eri sektorien edustajat aina laivaliikenteestä lentoliikenteeseen pitivät puheenvuoronsa.

"Alaa ei saa tappaa turhilla kielloilla. Ja jos näin tehdään, se täytyy elinkeinolle korvata”, kongressi- ja tapahtumayrityksiä edustava Merja Hart totesi.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen muistutti puheenvuorossaan, että työntekijöillä on nyt kova huoli työpaikoistaan, eikä duunareilla ei ole taloudellisia puskureita takanaan.

”Vaarana on, että alan työntekijät joutuvat hakeutumaan muille aloille töihin”, Rönni-Sällinen sanoi ja kysyi, mistä sitten tulevaisuudessa löytyvät tekijät alalle. Hän sai tuntuvat taputukset kertoessaan, että vaikka matkailualan työntekijät saavat ammattitaidollaan työnsä usein näyttämään huvilta, niin huvikseen työntekijät eivät työtään tee.

Matkailualan suulla harvoin kuullaan tiukkoja äänenpainoja, mutta tällä kertaa sävy oli vaativa. Sekin sanottiin, että ala taistelee elämästään loppuun asti.

Linja-autot ajoivat ohi torvet soiden. Kuva: Jukka Rapo

Puhelinpalvelu ma–pe