Uutinen - 19.12.2014 klo 10.27

Mielenosoitus osa-aikaisten puolesta Helsingissä ja Tampereella

PAMin puheenjohtaja Ann Selin vaatii tiukempia pelisääntöjä osa-aikatyön teettämiselle. Tänä iltana osa-aikaisten puolesta osoitetaan mieltä Tampereella ja Helsingissä.

Pirkanmaan käräjäoikeus hylkäsi joulukuun alussa kahden K-Citymarketin kassatyöntekijän kanteen työnantajaansa vastaan. Myyjät olivat olleet pitkään vastentahtoisesti osa-aikaisina, vaikka samalla palkattiin kymmeniä uusia kassatyöntekijöitä. PAM on valittanut käräjäoikeuden päätöksestä hovioikeuteen.
”Tuomio oli täysin käsittämätön. Kokoaikaisen työn tarjoamisen ei pitäisi olla mahdotonta varsinkaan, jos samaan aikaan palkataan kymmeniä uusia työntekijöitä”, sanoo Palvelualojen ammattiliiton PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Työsopimuslain mukaan työnantajan on tarjottava töitä jo palveluksessaan oleville osa-aikaisille työntekijöille ennen uusien työntekijöiden palkkaamista. Oikeus lisätyöhön koskee myös määräaikaisessa työsuhteessa olevia työntekijöitä.

”Kokoaikaisia työsuhteita pystytään luomaan, jos vain halutaan”, Selin sanoo. ”Kyse on työntekijöiden arvostuksesta.”

Suomessa työskentelee osa-aikaisena yli 300 000 palkansaajaa. Määrä on kasvanut 15 viime vuoden aikana yli 60 prosentilla. PAMin vuoden 2013 jäsenkyselyn mukaan lähes kolme neljästä (71 %) myyjästä työskentelee osa-aikaisena siksi, ettei kokoaikatyötä ollut tarjolla.

Vähäiset tunnit näkyvät myös pienenä palkkana. Kokoaikaisen myyjän säännöllisen työn keskiansio oli viime vuoden lokakuussa 2 267 euroa, ja osa-aikaisten myyjien keski-ansio on tästä hieman alle 60 prosenttia. Selin muistuttaa, että osa-aikaiset joutuvat usein paikkaamaan toimeentuloaan sosiaaliturvalla, mikä on pois verovaroista.

Selin vaatii lakia muutettavaksi niin, että työtä voitaisiin teettää osa-aikaisesti ainoastaan työn järjestelyyn liittyvästä perustellusta syystä tai työntekijän omasta pyynnöstä. Erityisesti pidempikestoista ja pysyvää lisätyötä tulisi tarjota ensiksi niille työntekijöille, jotka ovat olleet työsuhteessa pisimpään. ”Palkallaan on voitava elää”, Selin painottaa.

Mielenosoituksia tänään Tampereella ja Helsingissä

Tänään perjantaina 19.12. järjestetään mielenosoituksia työntekijöiden oikeuksien puolesta Helsingissä ja Tampereella. Tampereella aktiivien järjestämässä mielenosoituksessa kokoonnutaan Lielahden K-Citymarketin edessä kello 17. Helsingissä Vastavoima-kansanliikkeen järjestämä marssi kokoontuu samaan aikaan Rautatientorilla, josta marssitaan Keskon pääkonttorin kautta Eteläranta 10:n eteen.

Teksti: Tiina Ritala