Yhteiskunta - 18.05.2021 klo 09.10

Mikä juntta työnantajilla on menossa?

Meillä on jo nyt työehtosopimukset täynnä asioita, joista voi yhdessä ja luottamusmiehen kanssa sopia toisin, huomauttaa PAMin valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laakso.

Työnantajapuolen halu lisätä paikallista sopimista kummastuttaa PAMin valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laaksoa.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin valtuuston kokouksen alussa, valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laakso nosti esille työnantajapuolen vahvan halun lisätä yksipuolista paikallista sopimista.

”Lisää sopimista halutaan erityisesti niihin yrityksiin, jotka ovat niin sanotusti villejä työnantajia ja, joilla ei tunnu olevan mitään sääntöjä. Mikä ihmeen juntta tässä on menossa?” Laakso ihmetteli.

”Meillä on jo nyt työehtosopimukset täynnä asioita, joista voi yhdessä ja luottamusmiehen kanssa sopia toisin. Nyt tuntuu, että työnantajat haluavat vain puhtaita sivuja, joihin voivat itse kirjoittaa säännöt ja sopimukset yksipuolisesti. Kyse ei silloin ole sopimisesta vaan hallitsemisesta”, Laakso huomautti.

Puheenvuorossaan Laakso arveli, että koronapandemian vaikutukset kestävät palvelualoilla vuosia ja hän epäilee, ettei kaikkien osalta tilanne enää ikinä palaudu entiseen. Hän totesi, että osa yrityksistä on sulkenut ovensa lopullisesti ja työpaikat on menetetty. Toisaalla taas tehdään huipputulosta ja työntekijöitä rekrytoidaan jatkuvasti.

Laakso nosti esille, että pahimmillaan kiire ja jatkuva rasitus liiallisen työn myötä tai myös työn puute, voi viedä terveyden. Työntekijöiden suojelemiseksi työehtosopimukset ja myös niiden yleissitovuus turvaa työntekijöiden jaksamista.

”Jos on tehnyt tulosta yrityksen eteen, joustanut, luopunut juhlapäivistä perheiden kanssa, mutta terveys menee, ei se kuulosta hyvälle. Jos meillä ei olisi työehtosopimuksia, tilanne olisi vielä kauheampi. Silloin meillä ei olisi mitään sananvaltaa meitä koskeviin asioihin”, hän muistutti,
PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sekä valtuuston puheenjohtajat Sirpa Laakso ja Sami Viitasaari.
PAMin valtuuston kokouksessa 18.5.2021 päätetään vuoden 2020 toimintakertomuksesta ja tilinpäätöksessä. Lisäksi kokouksessa käsitellään liiton toiminnan ja talouden suuntaviivoista vuodelle 2022.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja ke-pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.