Uutinen - 03.09.2015 klo 14.52

Miksi pitää olla riippumaton, ihmettelee Finnfund

Jättipotin hallitukselta saava Finnfund valvoo itse vastuullisuutta firmoissa, joiden toimintaa se rahoittaa. Valvonnan tuloksista Finnfund ei kerro.

Hallituksen kaavailut kehitysmäärärahojen leijonanosan suuntaamisesta teollisen yhteistyön rahastolle Finnfundille tarkoittaa lisärahaa suomalaisyritysten vienninedistämiseen kehitysmaissa. Mutta kuka valvoo näiden investointien vastuullisuutta?

Leikkauksia julkisuudessa ahkeraan perustellut kehitys- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka uskoo Finnfundin ”sisäänrakennettuun” toimintaan, jolla vastuullisuutta valvotaan.

– Finnfundilla on hyvin tiukka yritys- ja yhteiskuntavastuupolitiikka, Toivakka sanoo, mutta tarkemmin asiaa osaa kommentoida Finnfund.

Rahaston johdon neuvonantaja Tapio Wallenius kertoo, että Finnfund alkaa hyvin usein neuvotella rahoituksesta yrityksen kanssa, jonka vastuuasiat eivät ole kunnossa. Walleniuksen mukaan rahasto vaatii hankemaissa toimivilta yrityksiltä kansainväliset normistot täyttävien ympäristö- ja sosiaalisen vastuun standardien noudattamista. Vastuullisuutta arvioivat Finnfundin omat yhteiskuntavastuuasiantuntijat, jotka seuraavat hankkeita eri vaiheissa. Toisinaan he matkustavat paikan päälle, mutta yrityksiä koskevat arviointiraportit ovat salaisia. Se johtuu usein asiakkaan eli yrityksen tahdosta.

Ulkomailla toimivien suomalaisten ja Suomea lähellä olevien yritysten vastuullisuutta tarkkaileva Finnwatch painottaa ulkopuolisen, riippumattoman tahon valvontaa ja tuotantolaitoksiin suuntautuvien tarkastusmatkojen tärkeyttä ihmisoikeuskysymyksissä.

Wallenius kommentoi tarkastusten riippumattomuutta sähköpostitse: "'Ulkopuolisen' tai 'riippumattoman' (mitähän se on?) tahon mukaantulo ei meidän käsityksemme mukaan toisi lisäarvoa tai parantaisi tilannetta".

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 10/2015, joka ilmestyy 4.9.

Teksti: Sini Saaritsa