Yhteiskunta - 18.11.2020 klo 09.00

Minustako ehdokas?– myös pamilaisia tarvitaan ehdolle kuntavaaleihin

Kankaanpään valtuutettu Sari Pihlajaniemi on ollut päättämässä muun muassa kouluihin liittyvistä asioista. Kuva: Jussi Partanen

Kaksi PAMin jäsentä kertoo, millaista on olla mukana päättämässä kunnan asioista valtuustossa. Vaalitutkija Sami Borg kertoo, miksi eri yhteiskunnan ryhmät olisi hyvä saada kattavasti esille vaaleissa.

Kuntavaalit ovat ensi huhtikuussa, ja parhaillaan on käynnissä ehdokasasetteluaika. Puolueet etsivät kuumeisesti sopivia ihmisiä listoilleen.

”Kuntien listoihin haetaan tasapainoa sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan vielä maaliskuulle asti”, sanoo Sami Borg, television vaali-illoistakin tuttu politiikan tutkija Tampereen yliopistosta.

Hänen tekemänsä Kuntavaalitutkimus 2017:n perusteella voisi päätellä, että ehdokkaiksi etsitään luotettavia ja kyvykkäitä tyyppejä, jotka osaavat hoitaa asioita. Niitä, jotka tuovat näkemyksiään esiin. Nämä piirteet kun olivat viime kuntavaaleissa –  puoluekannan lisäksi –  merkittävimmät kriteerit, kun äänestäjät päättivät, kenelle antavat äänensä. Ehdokkaan laaja tuttavapiiri  olisi plussaa.

”Vajaa puolet kuntavaalien äänestäjistä, 44 prosenttia, tunsi valitsemansa ehdokkaan henkilökohtaisesti. Se on todella merkittävä osuus verrattuna eduskuntavaaleihin”, Borg sanoo.

Borgin mukaan ehdokkaan ikä ei ole ratkaiseva tekijä, kun äänestäjä miettii kenelle äänensä antaa. Silti alle 25-vuotiaita on kuntavaalista toiseen ehdokkaina niin vähän, että se voi jopa heikentää äänestysaktiivisuutta. Nykyisistä valtuutetuista vain 4 prosenttia on alle 25-vuotiaita.

Leena Lipiäinen-Medjeral on valtuutettuna Lappeenrannassa. Hänet kuvattiin kokousympäristössä Lappeenrannan kaupungintalolla.Kuva: Arttu Muukkonen

Vihreitten valtuutettu kommentoi:

“Aremman ihmisen ääni kuuluviin”

”Sain viime kuntavaaleihin lähtemiselle ihan oman kimmokkeen. Minut oli valittu Vuoden katsojaksi Lappeenrannan kaupunginteatteriin, ja päätin sillä siivellä yrittää valtuustoon edistämään kulttuuriasioita. Matkailualan työntekijänä tiesin, että kulttuuri ja matkailu kulkevat käsi kädessä.

Kuntapolitiikka sopii sille, joka uskaltaa sanoa mielipiteensä, mutta aremmankin ihmisen ääni pitää saada kuuluviin. Itselleni puheenvuorojen pyytäminen on ollut jännittävä paikka! Lappeenrannassa valtuustossa ja lautakunnissa on duunareita teollisuudesta ja julkiselta sektorilta, esimerkiksi useampia sairaanhoitajia, mutta yksityisiltä palvelualoilta on vain vähän ihmisiä mukana. Mielestäni ei tarvitse olla tutkija, tohtori, insinööri tai muuten erityisen korkeasti koulutettu asettuakseen ehdolle.

Pienessä, vain kuuden henkilön vihreitten valtuustoryhmässä, on ison työn takana muuttaa virkamiesten tekemiä esityksiä. Kulttuuri- ja liikuntalautakunnassa, johon pääsin, on ollut jopa helpompi vaikuttaa.

Kaikki tapahtuu kuntapolitiikassa aika hitaasti. Valtuustoaloite kiertää koneiston ennen kuin tulee valtuustoon. Olen muun muassa ihan äskettäin tehnyt aloitteen lajitteluroskakorien hankkimisesta uimahalliin ja muihin kaupungin toimitiloihin.

Siirryin tänä syksynä majoitus- ja ravitsemuskaupan myyntineuvottelijan työstä yt-neuvottelujen myötä paikallisen osuuskaupan sisällä työskentelemään Prismaan. Matkailualalla oli helppo päästä työvuorojen puolesta seminaareihin, mutta nähtäväksi jää, arvostetaanko kaupan puolella työntekijöiden yhteiskunnallista aktiivisuutta.”

Leena Lipiäinen-Medjeral

Lappeenranta

Edustuksellisuus ei toteutunut

Ehdokkaat ja vaaleissa läpi päässeet valtuutetut eivät ole kuin äänestäjäkunta pienoiskoossa. Vaaleja tutkineen Sami Borgin mukaan edustuksellisuus olisi hyvä asia, mutta se ei toteutunut viime kuntavaaleissakaan.

Naisista oli merkittävä aliedustus. Naisia oli ehdokkaista ja myös valituista noin 40 prosenttia. Myös yksin asuvat, ulkomaalaistaustaiset ja pienituloiset äänioikeutetut olivat aliedustettuja ehdokkaissa ja valtuutetuissa.

Korkeammin koulutetut, työssä käyvät ja kuntasektorin työntekijät sekä yrittäjät olivat puolestaan yliedustettuina.

Voi tietenkin kysyä, miksi vaaleissa edes pitäisi tavoitella edustavuutta.

”Siksi, että eri ammatteihin ja muihin ryhmiin kuuluvien ääni tulisi tasapuolisesti esiin. Eri ryhmillä on erilaisia mielipiteitä, ja niiden esiin saaminen kuuluu demokratiaan. Ei siinä sen kummallisempaa ajatusta ole”, Borg vastaa.

Kankaanpään valtuutettu Sari Pihlajaniemi on tyytyväinen vuoropäiväkotiryhmästä, joka on perustettu Petäisten päiväkodissa. Kuva: Jussi Partanen

SDP:n valtuutettu kommentoi:

“Pari kepeätä lausetta ja sitten asiaan”

”Kuntapolitiikka ei ole kabineteissa juonimista, vaan yhteisiä tahtotiloja. Toki puolueilla on eri intressit ja asioista ollaan eri mieltä, mutta kultaista keskitietä siinä etsitään kuntalaisten parhaaksi. Tämä on tavallisten kansalaisten hommaa arjen sujuvoittamiseksi. Kunnan palveluistahan me siellä päätämme.

Kankaanpäässä on tehty investointeja. On saatu päiväkotiin vuoropäiväkotiryhmä, joka palvelee muun muassa meitä vuorotyötä tekeviä palvelualojen työntekijöitä. Satsaamme myös harrastusmahdollisuuksiin – urheilukentät ovat viimeisen päälle ja skeittipuisto on tulossa. Säästöt kuitenkin kirpaisevat. Muuttotappiokuntana olemme joutuneet muun muassa lopettamaan kyläkouluja oppilasmäärän vähenemisen vuoksi.

Olen ollut sivistyslautakunnan puheenjohtaja, ja se on kyllä ollut silmiä avaavaa. Jotkut asiat ovat niin lakisääteisiä, ettei meillä ole niihin juuta eikä jaata sanottavana, mutta toisissa asioissa annamme poliittista ohjausta. Nyt kun olen ollut mukana kolmen valtuustokauden aikana, haluan antaa tilaa muille. Koen, että olen kaikkeni antanut, enkä siksi aio yrittää enää neljännelle kaudelle. On jonkun muun vuoro mennä kokeilemaan. Etenkin nuorta sakkia sinne toivoisi lisää, jotta tietotaito jatkuisi.

Olen K-marketin myyjänä saanut asiakkailta palautetta päätöksistä, mutta en minä siinä kassalla voi ruveta politiikkaa puhumaan. Tekisi mieli sanoa, että tule tuonne ulko-ovelle vuoroni päätyttyä iltamyöhään, niin keskustellaan.

En osaa nimetä yhtä saavutustani muuta kuin että on ollut hienoa olla mukana päättämässä asioista tässä huikeassa porukassa. Sosiaalinen kun olen, niin minun on ollut helppo päästä juttuihin. Pari kepeätä lausetta ja sitten asiaan.”

Sari Pihlajaniemi

Kankaanpää

Pamilaiset ehdokkaina

• Vuoden 2017 kuntavaalissa kuntapäättäjäksi pyrki 297 sellaista PAMin jäsentä, jotka ilmoittivat ehdokkuudestaan liittoon. Heistä 51 eli kuudesosa valittiin valtuustoihin.
  • Pamilainen: ilmoita ehdokkuudestasi liittoon osoitteeseen Pam.fi/kuntavaalit

Teksti: Marja Ikkala