Uutinen - 28.11.2019 klo 10.28
Osa-aikainen työ

Mira-Veera Auer kohentaisi osa-aikaisen ja vuokratyöntekijän uskallusta työpaikoilla–onko luottamusmies valittu?

Mira-Veera Auer valittiin vasemmistoliiton puoluevaltuuston varapuheenjohtajaksi. Kuva: Laura Mainiemi

PAMin valtuuston 2. varapuheenjohtaja Mira-Veera Auer aikoo tuoda osa-aikatyön ja pätkätyöläisyyden ongelmia esiin uudessa luottamustehtävässään.

Helsinkiläinen Mira-Veera Auer valittiin kesäkuussa PAMin valtuuston 2. varapuheenjohtajaksi. Marraskuussa hänet nimettiin toiseenkin johtopaikkaan, vasemmistoliiton puoluevaltuuston varapuheenjohtajaksi.

PAMissa hänet tunnetaan kipakkana epäkohtien esiin nostajana. On hyvä syy olettaa, että hän tuo framille pamilaisille tärkeitä asioita myös uudessa näköalapaikassaan. Eniten hän innostuu puhumaan palkkatyököyhyydestä ja pätkätyöläisyydestä.

”Nämä asiat ovat olleet turhan huonosti esillä valtakunnan politiikassa”, Auer sanoo.

Kaupan alalla on määrällisesti eniten osa-aikatyöntekijöitä. Osa-aikaisista myyjistä 49 prosenttia ilmoittaa osa-aikaisuuden syyksi sen, että kokoaikatyötä ei ole tarjolla. Tulot jäävät pieniksi, jos työntekijä vain odottaa reservissä, että saisi lisää työtunteja. Auer lähtisi ratkaisemaan vyyhtiä kiristämällä lakien ja työehtosopimusten kirjauksia.

”Tarvitaan perusteet osa-aikatyön käytölle, esimerkiksi projektityö tai henkilön oma tahto. Vuokratyötä pitää rajata lailla niin, että sitä voidaan käyttää vaan ennalta-arvaamattomissa ruuhkahuipuissa, kuten sairauspoissaoloissa.”

PAMin valtuuston 2. varapuheenjohtaja haluaa, että vajaata työaikaa tekevät uskaltaisivat paremmin pitää puoliaan työpaikoilla. Auer vinkkaa näin luottamusmiesvaalien aikana, että luottamusmiesten määrää lisäämällä osa-aikaisen lisätunteja voitaisiin valvoa paremmin. Onko luottamusmies valittu?

Kaupan alalla luottamusmies saa tietoonsa uuden työntekijän nimen, mutta Auerin mielestä tieto tulisi saada myös siitä, missä toimipisteessä tulokas työskentelee.

”Henkilömäärät olisi eriteltävä työsuhteen muodon perusteella yksikkötasolla. Näin tulisi selville osa-aikaisten käytön määrä, ja siihen olisi helpompi puuttua ja seurata.”