Yhteiskunta - 04.01.2022 klo 10.00

Mistä aluevaaleissa on kyse? Kuusi faktaa aluevaaleista

Aluevaalien ennakkoäänestys kotimaassa järjestetään 12.-18.1. ja vaalipäivä on 23.1.2022.

Suomen ensimmäiset aluevaalit järjestetään 23. tammikuuta 2022. Keräsimme kuusi faktaa vaaleista, joissa päätetään sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen tulevaisuudesta.

Kuusi faktaa tammikuun aluevaaleista:

Uusi vuosi 2022 on vaalivuosi. Aluevaaleissa valitaan valtuutetut hyvinvointialueiden valtuustoihin. Aluevaalien varsinainen vaalipäivä on 23.1.2022. Ennakkoäänestys kotimaassa järjestetään 12. – 18.1.2022. Jatkossa aluevaalit käydään neljän vuoden välein kuntavaalien kanssa samaan aikaan. Helsingissä ei järjestetä aluevaaleja.

2023 on vuosi, jolloin sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus astuu voimaan kaikkialla Suomessa. Uudistuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut siirtyvät kunnilta hyvinvointialueiden vastuulle. Uudistuksessa perustettavat hyvinvointialueet vastaavat sote-palveluiden lisäksi pelastustoimen palveluiden järjestämisestä.

21 hyvinvointialuetta aloittaa toimintansa 1.1.2023. Helsinki järjestää ainoana poikkeuksena sote-palvelut ilman erillistä uutta aluehallintoa. Hyvinvointialueet järjestävät muun muassa terveyskeskuspalvelut, sosiaalipalvelut, ikäihmisten palvelut ja vammaispalvelut sekä monia muita tuiki tärkeitä palveluita alueidensa asukkaille.

Neljä hyvinvointialuetta sijaitsee Uudellamaalla. Länsi-Uusimaan, Keski-Uudenmaan, Vantaa-Keravan ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueet vastaavat kukin alueensa palveluista. Nämä alueet hankkivat erikoissairaanhoidon palvelut aiempaan tapaan yhteiseltä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriltä (HUS).

59 aluevaltuutettua valitaan asukasmäärältään pienimpien hyvinvointialueiden valtuustoihin. Yli 600 000 asukkaan alueilla valitaan 89 valtuutettua. Puolueilla ja valitsijayhdistyksillä on aikaa etsiä ehdokkaita aina 14.12. asti, jolloin ehdokaslistat tulee jättää hyvinvointialueiden keskusvaalilautakunnille niiden vahvistamista varten.

173 000 henkilön työnantaja vaihtuu, kun kuntien sote-alan ja pelastustoimen työntekijät siirtyvät hyvinvointialueiden palvelukseen. Kyse on mittavasta muutoksesta. Samalla kuntien menoista siirtyy noin puolet hyvinvointialueille ja kuntien tärkeimmäksi tehtäväksi jää varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen järjestäminen.

P.S. Muista käyttää äänioikeuttasi! PAMilaiset ehdokkaat löydät SAK:n vaaligalleriasta täältä.

Muistilista aluevaalien tärkeistä päivämääristä

Aluevaalien ennakkoäänestys ulkomailla 12. – 15.1.2022.

Ennakkoäänestys kotimaassa 12. – 18.1.2022.

Aluevaalien vaalipäivä on sunnuntai 23.1.2022.

Aluevaltuustot aloittavat toimintansa 1.3.2022.