Työelämä - 31.10.2019 klo 13.11

Mitä kerroshoitajalta vaaditaan? – Näin pamilaiset kerroshoitajat kuvailevat työtään

Tavoitimme viime viikonloppuna järjestetyiltä kerroshoitajien ajankohtaispäiviltä kolme pamilaista, jotka kertoivat työstään ja sen vaatimuksista.

”Työ on nopeatahtista, joten siinä pitää oppia myös sietämään vähän painetta. Kerroshoitajan työ vaatii suhteellisen hyvää kuntoa, ripeyttä ja intoa työntekoon. Tarvitaan myös järjestelmällisyyttä, kun kaikki tehdään samalla kaavalla. Itse olin tosi hidas alkuun, mutta kokemuksen myötä opin nopeammaksi.”

Veera (19), SOL-Palvelut, Turku

”Työhöni kuuluu sekä huoneiden että hotellin yleisten tilojen siivoamista. Olen aina sanonut, että tämä on hyvää hyötyliikuntaa, sillä vapaa-ajalla ei tarvitse enää lähteä erikseen kuntosalille. Se ei kuitenkaan ole pelkästään fyysistä työtä, vaan ajatuksen pitää olla mukana. Työssä pitää olla tarkkasilmäinen ja järjestelmällinen.”

Kalina Dragoeva (42), Original Sokos Hotel Vaakuna, Pori

”Jos on avoin uusille asioille, niin työn kyllä oppii nopeasti. Ja fyysinen kunto kasvaa myös. Parhaimpina päivinä tulee käveltyä jopa 15 kilometriä työpäivän aikana. On hyvä olla mukana pientä kilpailuhenkisyyttä itsensä kanssa, jotta saa työt tehtyä tavoiteajassa. En ole itse käynyt siivousalan koulua, vaan olen saanut työnantajalta koulutuksen työtehtäviini. Monilla ystävilläni on ollut se käsitys, että tämä olisi jotenkin todella likaista työtä, mutta se ei mielestäni pidä paikkaansa.”

Alina Ruohomäki (20), SOL-Palvelut, Turku

Teksti: Minna Raitapuro