Artikkeli - 17.06.2019 klo 08.54
Tapahtuma

Musiikin uusia tuulia ja perinteitä Valkeakoskella – ”Koko kansan tapahtuma”

Marianne Haapojan mukaan Työväen musiikkitapahtumasta on vuosien myötä kehittynyt koko kansan tapahtuma. Kuva: Annina Mannila

Räppia, poppia, rockia ja monia muita musiikkielämyksiä voidaan kokea Valkeakoskella, kun nelipäiväinen Työväen musiikkitapahtuma käynnistyy Tervasaaren paperitehtaan ja Myllysaaren museon pihamaalla 25. heinäkuuta, ja mukana on PAMinkin teltta.

Lämminhenkisessä kesän musiikkitapahtumassa on tiedossa tänäkin vuonna upeita esiintyjiä jokaiseen makuun Valkeakoskella.

”Perinteisestä työväenlaulutunnelmasta huolehtii muun muassa uusilla jazzsovituksillaan UMO orkesteri sekä upeaääniset Vuokko Hovatta, Jesse Kaikuranta ja Club for five -lauluyhtyeestä tuttu Juha Viitala”, kertoo yli 20 vuotta tapahtumaa luotsannut Marianne Haapoja.

Uudempaa voimaa kuullaan muun muassa Kiihkeät tuulet – Naiset ja erotiikka -konsertissa, jossa Mari Rantasila, Erin, Mira Luoti ja Henrika Nieminen esittävät uusia ja vanhoja lauluja seksistä ja erotiikasta. Orkesteria johtaa Eeva Koivusalo. Konsertin yhteistyökumppanina on kotimainen Lunette, joka valmistaa kuukuppeja ja lahjoittaa niitä kehitysmaiden naisille.

Muita esiintyjä tapahtuman aikana ovat mm. Ismo Alanko, Ellinoora, Pepe Willberg, Vesterinen yhtyeineen, Pyhimys ja Kikattava Kakkiainen.

”Työväen musiikkitapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran heinäkuussa 1972, kun silloinen kaupunginjohtaja Kaino Dahl innostui Työväen Sivistysliiton paikallisten aktiivien ideasta luoda rento musiikkitapahtuma, jossa työväenliikkeen ihmiset saavat esiintyä ja tavata toisiaan”, avaa Haapoja tapahtuman historiaa.

Nyt yhteiskunta on muuttunut, ja sen myötä myös tapahtuma, hän jatkaa.

”Festivaali järjestetään edelleen työväelle, mutta rajat työväen ja ei-työväen välillä ovat madaltuneet. Festivaalista on tullut koko kansan tapahtuma. Nykyään Työväen Musiikkitapahtumassa käy parhaimmillaan yli 40 000 festivaalivierasta neljän päivän aikana. Toiminta on ammattimaisempaa, mutta talkootyöllä on edelleen suuri merkitys. Teknologian kehitys on helpottanut monia asioita, toisaalta viranomaismääräykset ovat tuoneet lisää työtä ja kustannuksia.”

PAMin jäsenille jäsenetuna 20 euron alennus lipuista tapahtumaan.

Teksti: Satu Tuppurainen