Työehtosopimusneuvottelut - 16.01.2020 klo 16.08

Muuttopalvelualan työehtosopimus on irtisanottu–optiovuotta ei tule

PAMin hallitus on torstaina irtisanonut useita työehtosopimuksia, muun muassa muuttopalvelualan työehtosopimuksen.

Muuttopalvelualan sopimukseen sisältyi mahdollisuus optiovuoteen, joka olisi jatkanut sopimusta  ensi vuoden helmikuun loppuun saakka. Optiovuotta ja siihen sisältyviä palkankorotuksia ei otettu nyt käyttöön PAMin sopimusasiantuntija Marko Lindforsin mukaan työnantajaliiton hallinnon linjausten johdosta.

”Tämä merkitsee sitä, että nyt ryhdymme muuttopalvelualalla neuvottelemaan koko työehtosopimuksesta”, Lindfors sanoo. Jos optiovuosi olisi otettu käyttöön,  muut työehdot olisivat säilyneet ennallaan mutta palkat olisivat nousseet.

Muuttopalvelualan työntekijät kuljettavat, pakkaavat ja asentavat irtaimistoa sekä tekevät kalustejärjestelyjä. Alan työehtosopimus on normaalisitova eli se sitoo työnantajaliittoon järjestäytyneitä työnantajia. Sopimuksen neuvottelevat PAM ja Palvelualojen työnantajat Palta.

PAMin hallitus irtisanoi muuttopalvelualan sopimuksen lisäksi myös tulostusalan työehtosopimuksen ja asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimuksen päättymään helmikuun lopussa.  Lisäksi irtisanottiin useita sopimuksia, jotka päättyvät maaliskuun lopussa, kuten matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluiden työehtosopimukset ja apteekin sopimus.

Työehtosopimusten irtisanominen on normaali käytäntö, joka edeltää työ- ja palkkaneuvotteluja.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat