Työelämä - 19.06.2018 klo 09.25

Myyjä Fia Hellsten: Kannattaa olla tietoinen oikeuksistaan työelämässä

Fia Hellsten muutti Ahvenanmaalle Ruotsista. Kuva: Robert Jansson

Uusi pamilainen Fia Hellsten Ahvenanmaalta hankkii mielellään PAMille lisää jäseniä ja puhuu liitosta lämpimästi – nyt nuorille kesätyöntekijöille. Hänen mielestään on tärkeää olla tietoinen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan työelämässä.

Olen Fia Hellsten, 30.

Asun Godbyssä, Ahvenanmaalla.

Liityin PAMiin noin vuosi sitten, 16.5.2017.

Olen opiskellut lukion teatterilinjalla Ruotsissa, missä olen syntynyt ja kasvanut. Sitten ymmärsin, etten haluakaan näyttelijäksi, vaan somistus ja lavastus ovat minun juttujani.

Työskentelen visualistina Maarianhaminan H&M:ssä. Löysin työni muutettuani Ahvenanmaalle viisi vuotta sitten. Pidän siitä, että voin yhdistää lavastuksen kieltä ja visuaalisuutta, mutta myös hyödyntää opintojani.

Liityin PAMiin, koska suuressa yrityksessä työehtoihin voi vaikuttaa vain ammattiliiton kautta. Työpaikallani noudatetaan työehtosopimusta, ja silloin ehdot ovat kaikille samat, mikä on reilua. Jos kaikki neuvottelisivat palkkansa ja muut työehtonsa itse, kävisi helposti niin, että ne, jotka osaavat puhua asiansa puolesta, saavat paremmat edut kuin ne, jotka eivät ole yhtä suoria.

Jäsenyys on tärkeää monesta muustakin syystä. Joukossa on voimaa, puhutaan sitten tes-neuvotteluista tai työpaikan erimielisyyksistä. Vasta kun liityin PAMiin, otin tarkemmin selvää esimerkiksi vuosivapaista ja arkipyhistä. Tieto on kaiken A ja O. Kun on liiton jäsen, niin on aina joku jolta kysyä, jos on epävarma. Onneksi meillä on Ahvenanmaalla myös toimitsija, johon voi tarvittaessa ottaa yhteyttä.

Olen luonteeltani positiivinen ja pidän työstäni. Työyhteisössämme on vain yksi suomea osaava henkilö, joten on tärkeää saada tietoa ruotsiksi. Mantereelta tuleva tieto on usein suomenkielistä. Mutta olen pitänyt siitä, mitä olen vuodessa nähnyt PAMista, ja sama koskee Ahvenanmaan ammattiosaston toimintaa. Siellä on mukavia mutta määrätietoisia ihmisiä.

Vapaa-aikani kuluu perheen merkeissä, sillä minulla on 3- ja 6-vuotiaat lapset. Koska olen taiteellisesti suuntautunut, tykkään myös korjailla ja sisustaa. Kuten tyypillinen visualisti!

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

Puhelinpalvelu ma–pe