Uutinen - 14.05.2014 klo 12.30

Näkemys säätelystä jakoi EU-panelisteja PAMin edustajistossa

Pitääkö EU:n puuttua työelämään? Vain, jos puhutaan maasta toiseen liikkuvista työntekijöistä, sanoi Perussuomalaisten EU-vaaliehdokas Sampo Terho. Sirpa Pietikäinen (kok), Nasima Razmayar (sd) ja Timo Kaunisto (kesk.) näkivät enemmän sääntelyn tarpeita PAMin edustajiston kokouksessa pidetyssä paneelikeskustelussa.

PAMin edustajiston kokouksen yhteydessä pidetyn EU-vaalipaneelin aiheina olivat erityisesti EU ja työelämä. Pitääkö EU:n siihen puuttua? Keskusteluun osallistuivat EU-vaaliehdokkaat suurimmista eduskuntapuolueista: Nasima Razmayar (SDP), Sampo Terho (ps), Sirpa Pietikäinen (kok) ja Timo Kaunisto (kesk). Vihreiden ja Vasemmistoliiton edustajat peruivat tulonsa.

Sampo Terhon mielestä EU:n tehtävä on säädellä jäsenvaltioiden välisiä asioita, ei sisäisiä. Tämän periaatteen mukaisesti työelämän säätelyä tarvitaan silloin, kun työntekijä liikkuu maasta toiseen. Liikkuvat työntekijät eivät saa polkea työskentelymaan työehtoja, Terho sanoi.

"Jos halutaan oikeudenmukaiset sisämarkkinat, tarvitaan säätelyä", Razmayr taas sanoi.

Sirpa Pietikäinen muistutti, että EU on sisämarkkina-alue, jolla työntekijöiden lisäksi liikkuvat vapaasti myös tavarat ja palvelut. Niitä tuottavat ihmiset, joiden työsuhteen ehdoilla ja työoloilla vaikutetaan tavaroiden hintoihin. Siksi tarvitaan Pietikäisen mielestä EU-tason pelisääntöjä myös työelämään, jotta muita heikommista työsuhteen ehdoista ei tule kilpailutekijää.

EU-komissio on käynnistänyt nk. REFIT-ohjelman, jonka tavoitteena on keventää ja tarkoituksenmukaistaa EU-lainsäädäntöä. Euroopan ay-liike on esittänyt pelkonsa, että se on luotu, jotta muun muassa työelämän säätelyä voidaan heikentää.

"Säätelyn kääntöpuoli on tietysti aina jossain määrin byrokratia. Usein säätely kuitenkin lähtee ihmisten toiveista. EU:n suurin ongelma on kasvun puute, ja se ei johdu työelämän säätelystä", Kaunisto sanoi.

"REFIT on hyvä hanke, tärkein projekti. En usko, että se on ketään vastaan", Terho arvioi.

Razmayar muistutti, että valtaosa säädöksistä on tärkeitä ihmisille, vaikka joukossa on turhan yksityiskohtaisia ohjeita.

"Kaikki haluavat yksinkertaistaa lainsäädäntöä. Pakkaa vain tulemaan monimutkaista, kun kaikki haluavat, että otetaan huomioon kansalliset näkökulmat, eri toimialojen ja toimijoiden näkökulmat", Pietikäinen sanoi.

Konkreettisista asioista ammattiliittojen joukkokanteeseen Kaunisto ja Terho sanoivat suhtautuvansa nihkeästi, Razmayar sen sijaan kannattaa sitä. Pietikäinen piti sitä tärkeänä ainakin erityisryhmille, kuten liikkuville työntekijöille. EU:n tasoisten minimipalkkasäädösten puolesta puhui vain Razmayar. Muut luottavat kansallisiin työmarkkinaosapuoliin.

Teksti: Auli Kivenmaa