Uutinen - 09.10.2015 klo 17.16

Näpistelijä ei päädykään helpommin selliin

Vain tuomioistuimen antamat sakot voi muuttaa vankeusrangaistukseksi. Kuva:IStockphoto

Kaupan myymälävarkaukset piti saada kuriin lailla, joka veisi sakkonsa maksamatta jättäneen näpistelijän helpommin vankilaan. Hallitus kuitenkin perui torstaina lakimuutoksen sakon muuntorangaistuksen palauttamisesta.

Poliisin kirjoittama sakkolappu voi olla myymälävarkaalle paperinpala vain. Sama asiakas näpistelee toistuvasti ja jää ilman rangaistusta. Viime hallitus päätti vähentää kaupan häiriköintiä helpottamalla sakon muuntorangaistuksen toteuttamista. Maksamattomat poliisin antamat sakot vietäisiin helpommin tuomioistuimeen, joka muuttaisi sakot tietyin ehdoin vankeudeksi. Jos näpistyksestä olisi saanut neljä sakkorikosta vuodessa, niin neljäs olisi pitänyt pakosti viedä tuomioistuimeen.

Tämä viime hallituksen päättämä lakimuutos vahvistettiin viime kesäkuussa, ja sen oli tarkoitus tulla voimaan vuoden 2016 aikana, mutta eilen nykyinen hallitus käänsi kelkan. Hallitus esittää lain kumoamista vedoten järjestelmän kalleuteen nykyisessä tiukassa taloustilanteessa. Epäiltiin myös vuodessa 12 miljoonaa maksavan järjestelmän vaikuttavuutta. Oikeusministeriön hallintoneuvos Leena Kuusama sanoo, että laki on ollut koko ajan hyvin kiistanalainen. Kesäkuussa enemmistö lausunnonantajista oli sitä vastaan.

Poliisin määräämien sakkojen muuttamisesta vankeustuomioksi luovuttiin vuonna 2008. Siitä lähtien – ja jatkossakin – vain ne sakot, jotka tuomioistuimen tuomari on määrännyt, voidaan tuomioistuimen päätöksellä muuttaa vankilatuomioksi.

Kahta kantaa

PAM taipui vuonna 2012 kannattamaan muuntorangaistuksen palauttamista, kun mukaan tuli ehtoja, jotka vähentäisivät ennestään huonossa asemassa olevien joutumista entistä pahempaan jamaan. Henkilö olisi ohjattava esimerkiksi koulutukseen tai päihdehoitoon vankilan vaihtoehtona.

– Jos muuntorangaistuksen palauttaminen olisi tullut liian kalliiksi näiden rajoitusten kanssa, niin onkin parempi, ettei sitä toteuteta ollenkaan, PAMin kaupan työympäristöasiantuntija Erica Kähärä sanoo.

Työnantajia edustavan Kaupan liiton turvallisuusasioista vastaava asiantuntija Matti Räisänen on puolestaan ilmaissut tyrmistyksensä uudistuksen perumisesta.

– Ymmärrän, että säästökohteita hakiessa kaikki kivet käännetään, mutta toisaalta tämä siirtää myymälävarkauksien kustannukset kaupan kautta kuluttajille, Räisänen sanoo.

Yleinen lainkuuliaisuus kokee myös inflaation.

Valtioneuvosto painottaa, että jo nyt poliisi näkee rekistereistään toistuvien näpistelijöiden tekijät ja voi silloin ohjata henkilön tuomioistuimeen sen sijaan, että antaisi sakot. Räisäsen mukaan menettely ei kuitenkaan toteudu.

Teksti: Marja Ikkala