Työehdot - 05.11.2021 klo 09.03

Neuvottele itsellesi hyvä työsopimus

Aluetoimitsija Ismo Karstisen mielestä huolimatta työnantajan vahvemmasta asemasta työntekijän tulisi pyrkiä neuvottelevaan itselleen kunnon työehdot työsopimusta tehdessä. Kuva: Tommi Kärkkäinen

Mitä työntekijän tulee tietää, kun hän aloittaa uudessa työpaikassa ja tekee työsopimuksen? PAMin aluetoimitsija Ismo Karstinen antaa vinkit.

1.  Tee työsopimus kirjallisesti tai sähköisesti

Työsopimus on työnantajan ja työntekijän välinen sopimus. Tee työsopimus aina joko kirjallisesti tai sähköisesti niin, ettei synny epäselvyyttä siitä, mitä on sovittu. Älä tyydy suullisiin työsopimuksiin.

2.  Selvitä, onko määräaikaisuuteen syy

Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on sama kuin vakituinen työpaikka. Määräaikainen sopimus taas kestää tietyn ajan, ja siihen tarvitaan perusteltu syy, kuten sijaisuus. Työnantaja saattaa ilmoittaa perustelluksi syyksi sen, että asiakasmäärä on vakiintumaton.  Älä automaattisesti hyväksy tätä, mikäli toimipiste on ollut pitempään toiminnassa. Työsopimuksiin laitetaan usein myös, että määräaikaisuus on työntekijän oma tahto. Ellei se ole aidosti oma tahtosi, kannattaa miettiä ennen kuin allekirjoittaa sopimuksen. Voi nimittäin olla, ettei työnantajalla ole mitään muuta perustetta määräaikaisuuteen kuin oma myöntymisesi.

3.  Vaadi työtuntimäärä

Ellet saa kokoaikatyötä, sovi työsopimukseen tietty tuntimäärä, kuten vaikka 20 tai 30 tuntia viikossa. Työnantajan pitää silloin tarjota sinulle minimissään nämä työtunnit. Työsopimuksessa sovittu tuntimäärä sitoo molempia osapuolia. Jos otat vastaan nollatuntisopimuksen, muista, ettei sinun työn alettua tarvitse ottaa työnantajan tarjoamista työtunneista vastaan kuin ne, jotka haluat.

4.  Sovi selkeä työkohde

Yritä saada työsopimukseen sovittua työntekopaikaksi tietty selkeä toimipiste. Jos työsopimuksessa on työntekopaikkana työnantajan kaikki toimipaikat, työnantaja voi siirtää sinut mihin vain oman ammattisi mukaiseen toimipisteeseen. Hankalaa se voi olla silloin, jos et omista autoa eikä bussi kulje. Tämäkin on neuvottelua. Ole tarkkana.

5.  Jos koeaika tulee, sovi se mahdollisimman lyhyeksi

Jos työsopimuksessa sovitaan koeajasta, pyri sopimaan koeaika mahdollisimman lyhyeksi. Koeaikana kumpi tahansa osapuoli voi päättää työsuhteen koeaikaan vedoten. Koeaikapurkua ei saa kuitenkaan tehdä epäasiallisin ja syrjivin perustein.

6.  Sovi palkasta

Vaikka työehtosopimus määrittäisikin alallesi vähimmäispalkat, niin työsopimuksessa voit sopia tätä paremmasta tasosta. Mikäli työnantajalla on työvoimapulaa, voisi kuvitella, että työnantaja maksaa enemmän palkkaa kuin työehtosopimuksessa sanotaan.

Lisätietoa: Työsopimus , Määräaikainen työsopimus , Koeaika

Teksti: Marja Ikkala

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

030 100 630 klo 10-1H4

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme