Palkka - 24.10.2022 klo 12.05

Neuvottelut hiihtokeskusten ja ohjelmapalvelualan palkoista päättyivät tuloksettomina

Vuosi sitten neuvotellut työehtosopimukset päättyvät lokakuun lopussa ja aloilla alkaa sopimukseton tila.

PAM ja työnantajia edustava Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa neuvottelivat viime viikolla tiiviisti, mutta eivät löytäneet yhteisymmärrystä palkkojen korotustasosta määräaikaan mennessä. Koska palkkaratkaisua ei syntynyt, hiihtokeskusten ja ohjelmapalvelualan työehtosopimukset päättyvät ilman irtisanomista 31.10.2022 vuosi sitten tehdyn sopimusratkaisun mukaisesti.

”Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että marraskuun alusta alkaen niin hiihtokeskusalan kuin ohjelmapalvelualankin työehtosopimukset ovat sopimuksettomassa tilassa”, sanoo PAMin sopimusasiantuntija Sirpa Moilanen.

Hän harmittelee työnantajan haluttomuutta maksaa työntekijöille heille kuuluvaa palkankorotusta.
”PAMin tavoitteena oli saavuttaa neuvotteluissa palkkaratkaisu, jonka avulla turvattaisiin työntekijöiden ostovoima ja alan vetovoima. Mielestäni se on varsin kohtuullinen tavoite”.

Syksyn 2021 työehtosopimusratkaisuissa oli sovittu, että vuoden 2023 palkkaratkaisusta neuvotellaan liittojen välillä erikseen. Palkkaratkaisusta oli määrä päästä sopimukseen 23.10.2022 mennessä.

Neuvotteluosapuolet aloittavat työehtosopimuksia koskevat uudet neuvottelut marraskuussa. Sopimuksettoman tilan aikana ei ole voimassa työrauhavelvoitetta ja työtaistelut ovat mahdollisia, jos neuvotteluissa ei edistytä ja tilanne pitkittyy. Sopimuksettoman tilan aikana sovelletaan vanhan työehtosopimuksen määräyksiä siihen asti, kunnes uusi työehtosopimus on solmittu.

Hiihtokeskusalan työehtosopimusta sovelletaan hiihtokeskusalalla toimivien yritysten palveluksessa oleviin työaikalain alaisiin toimihenkilöihin ja työntekijöihin, kuten mm. rinnetyöntekijöihin, lipunmyynti- ja välinevuokraamotyöntekijöihin, huoltotoimi- ja kenttähenkilöstöön sekä hiihdonopettajiin.

Ohjelmapalvelualan työehtosopimuksen alaisissa töissä työskentelee Suomessa noin 600 työntekijää eri ohjelmapalvelualan yrityksissä esimerkiksi safarioppaina. Työehtosopimus ei koske esimerkiksi muusikkojen yms. esiintyvien taiteilijoiden välitystä mm. ravintoloihin.

Työehtosopimuksissa sovitaan työnteon vähimmäisehdot kuten palkat, työaikalisät ja työaika. Ehdot ovat minimiehtoja, joita työnantajan on noudatettava kaikkiin työntekijöihinsä. Sopimus neuvotellaan määräajoin uudestaan.

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme