Työehtosopimusneuvottelut - 09.09.2020 klo 13.35

Neuvottelut käyntiin matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluiden työehdoista

Kuva: Jouni Porsanger

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluissa työskentelevien työntekijöiden ja esimiesten työehdot ovat jälleen työn alla, kun PAM aloittaa työehtosopimusneuvottelut työnantajia edustavan Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n kanssa.

Korona vyöryi keväällä Suomeen ja vaikutti syvästi marava-alalla työskentelevien arkeen. Maan hallituksen asettamat rajoitustoimet koronaepidemian hillitsemiseksi sulki ovet hotelleilta ja ravintoloilta ja suuri osa alan työntekijöistä joutui lomautetuiksi. Edelleen voimassa olevat matkustusrajoitukset varjostavat vakavasti matkailualaa eikä alojen jatkuva epävarmuuden tilanne ole moneltakaan osin hellittänyt.

”Emme ole ikinä käyneet työehtosopimusneuvotteluja näin poikkeuksellisessa tilanteessa. Meille tärkeää on ollut huolehtia siitä, että alalla on työpaikkoja ja työllisyyttä myös koronan jälkeen. Sen eteen on tehty hartiavoimin työtä ja tämän asian parissa työskentelemme varmasti myös työehtosopimusneuvottelupöydässä”, toteaa PAMin sopimusasiantuntija Raimo Hoikkala.

”Epävarmuutta, toimeentulovaikeuksia, kiirettä ja kuormitusta työssä”

PAMin elokuussa julkaistun suhdannebarometrin mukaan lähes 70 % matkailu- ja ravintola-alan työntekijöistä on ollut kevään ja kesän aikana lomautettuna, eikä yritysten tilanne palaudu aiempaan, koronaa ennen vallinneeseen tilanteeseen hetkessä.
PAM kerää kyselyllä tietoja marava-alan työntekijöiden kokemuksista korona-epidemian aikana.

Parhaillaan PAMissa käynnissä olevan kyselyn mukaan lähes 75 % vastaajista kertoo epidemian aiheuttaneen huolta tulevaisuudesta ja yli 46 % kertoo epidemian lisänneet psyykkistä kuormitusta. Peräti joka viides vastaajista kertoo oman hyvinvointinsa heikenneen.

"Alalla työskentelevät ovat joutuneet tiukkaan paikkaan. Sen takia meidän on tes-neuvotteluissa pystyttävä löytämään yhteisymmärrys, jolla pystymme rakentamaan pidemmän ajan tavoitteita, joilla alan houkuttelevuudesta ja ansiotasosta pystytään huolehtimaan”,  sanoo Hoikkala.

Työehtosopimuksessa sovitaan työehdoista

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskevassa työehtosopimuksessa sovitaan työnteon vähimmäisehdot kuten palkat, työaikalisät, työajat ja lomat kaiken kaikkiaan noin 85 000 työntekijälle ja esimiehelle.

”Työntekijöiden hyvinvoinnin ja jaksamisen kysymykset, alan veto-ja pitovoimaan liittyvät asiat sekä palkkaus ja muut työehdot tulevat olemaan seuraavien viikkojen aikana neuvottelijoilla työn alla", Hoikkala kertoo ja jatkaa

"Tavoitteena on saada alalle uudet voimassaolevat työehdot koronasta huolimatta. Työehtosopimusneuvotteluissa on haasteellisesta tilanteesta huolimatta löydettävä ratkaisu, kuten muillakin pamilaisilla aloilla on aiemmin tänä vuonna saatu aikaiseksi", hän päättää.

Korona sotki kevään neuvotteluaikataulun

Maaliskuun alkupuolella marava-alan työehtosopimusneuvottelut ehdittiin juuri ja juuri avata,  kunnes koronaepidemian leviämisen myötä tilanne muuttui parissa viikossa radikaalisti. PAM ja työnantajia edustava MaRa totesivat yhteisesti, ettei työehtosopimusneuvotteluja ole kriisitilanteessa mahdollista käydä.

Paria viikkoa myöhemmin (18.3.) PAMin hallitus hyväksyi  matkailu-, ravintola ja vapaa-ajan palveluita koskevan työntekijöiden ja esimiesten työehtosopimuskauden jatkamisesta 30.9.2020 saakka.  Sopimuskauden jatkamisen lisäksi sovittiin myös muista poikkeuksellisista toimenpiteistä, joilla pyrittiin turvaamaan sekä työntekijöiden toimeentuloa, että yritysten toimintamahdollisuuksia.

Miten ja missä marava-alan tes-neuvottelujen etenemistä voi seurata?

PAM tiedottaa jäseniään neuvottelujen etenemisisestä säännöllisesti verkkosivuille koostetussa viikkokatsauksessa sekä tarvittaessa jäsenilleen lähettämissä sähköisissä uutiskirjeissä. Tällä hetkellä voimassa oleva sopimuskausi on päättymässä 30.9.2020, jonka jälkeen, jos uutta työehtosopimusta ei vielä ole syntynyt, alkaa sopimukseton tila.

Siinä vaiheessa, kun neuvotteluosapuolet PAM ja MaRa ovat saaneet aikaiseksi neuvottelutuloksen, joka siirtyy liittojen hallintojen ratkaistavaksi, tiedotamme aiheesta verkkouutisella.

Sen jälkeen, kun uusi työehtosopimus on hyväksytty, sen keskeisimmät sisällöt julkaistaan verkkosivuilla ja jäsenille lähetettävässä uutiskirjeessä. Tarkemmat sisällöt päivitetään tuloksen julkistamisen jälkeen myös alan työehtosopimuksen sisällöistä tarkemmin kertovaan wiki-korttiin.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat