Yhteistoiminta - 25.02.2021 klo 15.47

NoHo Partners aloittaa laajat yt-neuvottelut

Kuva: Getty Images

Yhteistoimintaneuvottelujen piiriin kuuluu koko konsernin henkilöstö eli noin 1 250 henkilöä Suomessa. Pääluottamusmies Tapio Ojanen toivoo, että ravintola-alan työntekijät huomioitaisiin yhteiskunnan suunnalta paremmin.

Ravintolayhtiö NoHo Partners Oyj aloittaa uudet yt-neuvottelut sopeuttaakseen toimintaansa Suomen hallituksen tänään julkaisemiin ravintolatoimialaa koskeviin sulkutoimiin, jotka astuvat voimaan 8.3.2021.

Yhteistoimintaneuvottelujen piiriin kuuluu koko konsernin henkilöstö eli noin 1 250 henkilöä Suomessa. Lisäksi ravintoloiden rajoitustoimenpiteiden vaikutukset heijastuvat välillisesti yhtiön noin 2 000 vuokratyöntekijään. Neuvottelut voivat johtaa henkilöstön irtisanomisiin sekä lomauttamisiin joko koko- tai osa-aikaisesti.

”Aloitamme välittömät toimenpiteet ravintoloiden sulkemiseksi ja sen myötä henkilökunnan lomauttamiseksi sulkutilan ajaksi. Nyt alkaa koronataistelun viimeinen erä, joka vaatii meiltä, asiakkailtamme ja ennen kaikkea henkilökunnaltamme kestävyyttä”, sanoo NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström yhtiön tiedotteessa.

Pääluottamusmies Tapio Ojanen pitää ravintoloiden sulkemista kovana iskuna työntekijöille. Kuva: Liisa TakalaPääluottamusmies Tapio Ojanen kuvaa tilannetta yrityksessä täysin poikkeukselliseksi koko 36-vuotisen työhistoriansa aikana.

”Olen todella surullinen, nyt ravintola-alaa lyödään todella kovaa. Tämä tulee osumaan todella voimakkaasti henkilöstön työllisyyteen, talouteen ja hyvinvointiin”, hän kertoo.

”Monilla työntekijöillä on todella surkea tilanne, ja monet ovat joutuneet turvautumaan lainoihin.”

”Kun tätä tilannetta on nyt jatkunut vuoden, henkilöstö on jo valmiiksi ihan jaksamisensa äärirajoilla. Heitä pitäisi nyt kiireesti auttaa. Yritykset tulevat saamaan avustuksia valtiovallalta, mutta miten matalapalkkainen työntekijä tästä selviää?” hän kysyy.

Ojasta huolettaa myös ammattitaitoisen työvoiman saatavuus alalla tulevaisuudessa.

”Nyt on jo paljon ihmisiä, jotka suunnittelevat alan vaihtoa. Sitten kun parempi aika koittaa koronan jälkeen, meillä tulee olemaan valtava pula osaavasta henkilöstöstä.”

NOHO PARTNERS OYJ on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni. Konsernin yhtiöihin kuuluu noin 250 ravintolaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Elite, Savoy, Teatteri, Yes Yes Yes, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Hanko Sushi, Friends & Brgrs ja Cock’s & Cows.

Katso tarkemmat yhteystiedot

Huom! Puhelinpalvelut ajalla 26.9.–28.10.
ma, ke ja pe klo 10–14.

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme