Työelämä - 29.05.2020 klo 14.19

Noin 1 300 lomautettua työntekijää saa Resteliltä koronarahan

Kuva: GettyImages.

Ravintolatoimija Restel jakaa puolet saamastaan koronakorvauksesta koko- ja osa-aikaisesti lomautetulle henkilöstölleen. Tuki on 100–430 euroa, ja sitä saa noin 1 300 työntekijää. Summa vaihtelee lomautuksen pituuden mukaan.

Restelin toimitusjohtaja Mikael Backman kertoo yrityksen tiedotteessa, että yritys jakaa korvaussumman puoliksi; puolet rahoista yritykselle ja puolet lomautetulle henkilöstölle.

Korvausrahaa saa yli 1 300 Restelin lomautettua työntekijää. Työntekijää kohden summa on lomautuksen asteesta riippuen noin 100–430 euroa.

Eduskunta hyväksyi tällä viikolla tukipaketin koronaviruksen aiheuttamista rajoitustoimista kärsineille ravintola-alan yrityksille. Ravintoloille annettava tuki jakaantuu rajoitustoimia hyvittävään vahingonkorvaukseen sekä työllistämistukeen. Restel saa vahingonkorvausta noin 1,5 miljoonaa euroa, josta puolet jaetaan koko- ja osa-aikaisesti lomautetuille työntekijöille lomautuksen päättymistä seuraavan palkanmaksun yhteydessä.

Restelin kaikki ravintolasalit ovat olleet suljettuina ja ruokaa on myyty ainoastaan mukaan tai kotiin kuljetettuna. Rajoitustoimet ovat Restelin liiketoiminnan lisäksi vaikuttanut suuresti myös yrityksen työntekijöihin.

“Kevät on ollut kova muiden ravintola-alan toimijoiden tavoin myös Restelille. Olemme esimerkiksi joutuneet sulkemaan kokonaan noin sata ravintolaa”, Backman kommentoi tiedotteessa.

Yrityksen johto pitää reiluna, että myös Restelin lomautetut työntekijät saavat korvauksen aiheutuneesta tulonmenetyksestä.

Restel avaa kesäkuussa suljettuna olleita ravintoloita, ravintolasaleja ja terasseja eri puolilla Suomea.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat