Työtaistelu - 17.09.2020 klo 13.18

Nollatarjoukset sopimusneuvotteluissa saivat norjalaiset vartijat lakkoon

Kohtuullisen palkan lisäksi Norjan työntekijöiden liitto ja Parat haluavat korottaa vartijoiden yö- ja viikonloppukorvauksia. Kuva: Getty Images

Securitas AS ja Avarn Security AS yritysten vartijat marssivat ulos Norjassa keskiviikkona, kun sovittelut alan uusista työehdoista keskeytettiin. Ammattiliitot eivät hyväksy mahdollista nollan prosentin palkkojen nousua.

Norjan työntekijöiden liitto (NAF), Parat sekä työnantajajärjestö NHO Service & Handel ovat neuvotelleet turvallisuusalan ammattilaisten uusista työehdoista elokuusta lähtien.

NAF ja Parat keskeyttivät sopimusneuvottelut NHO: n kanssa 27. elokuuta, ja siitä lähtien käynnissä on ollut sovittelu, valtakunnansovittelijan johdolla. Tämä ei kuitenkaan ole johtanut mihinkään, eikä työntekijäpuolen vaatimuksia ole kuultu. Aikaisin keskiviikkoaamuna sovittelu keskeytettiin ja keskipäivällä noin 800 vartijaa marssi ulos työpaikoiltaan eri puolilla Norjaa.

Turvallisuusalan lakko on ensimmäinen tämän vuoden sopimusneuvotteluissa. Lakko koskee 803 Securitas AS: n ja Avarn Security AS: n työntekijää. Heistä 420 on järjestäytynyt Norjan työntekijäliitossa ja 383 Paratissa. Lakko vaikuttaa muun muassa lipputarkastusten valvontaan, kauppakeskuksiin, vastaanottoihin ja alan valvonnassa oleviin alueisiin, ympäri Norjaa.

Suurin kompastuskivi näissä neuvotteluissa, ja myöhemmin sovittelussa, on ollut kysymys palkasta. NAF: n liiton puheenjohtajan Terje Mikkelsenin mukaan tyytymättömyys on perusteltua ja ammattiliitot haluavat muun muassa taata vartijoille kiinteän ja ennustettavissa olevan palkan.

"Kohtuullisen palkan lisäksi haluamme nousua yö- ja viikonloppulisiin. Lisäksi vaadimme kokoaikaisten työsuhteiden lisäämistä ja kouluttautumismahdollisuuksia alan työntekijöille. Vaatimuksiimme kuuluu siis sekä taloudellisia että sopimuksen teksteihin kohdistuvia parannuksia”, Mikkelsen sanoo.

Ennen sovittelua odotukset olivat vielä korkealla. Ammattiliittopuolen toiveena on alusta asti ollut palkkasopimus, joka tuo vartijan palkan lähemmäs teollisuustyöntekijöiden keskipalkkaa.

”Vartijoiden ei pitäisi jäädä jälkeen yhteiskunnan yleisestä palkkakehityksestä. Työnantajan tarjouksen myötä palkkakehitys olisi pitkällä tähtäimellä huonompi kuin muilla ammattiryhmillä, Mikkelsen sanoo.

Yö- ja viikonloppulisät samalla tasolla kymmenen vuoden ajan

Paratia sopimusneuvotteluissa edustava Lars Petter Larsen toteaa VG:ssä, etteivät yö- ja viikonloppulisät ole kasvaneet viimeisten 10 vuoden aikana. Vartijoiden yölisä on tällä hetkellä 26 Norjan kruunua (2,43 euroa) ja viikonloppulisä 46 kruunua (4,29 euroa).

Siitä, miten kauan lakko tulee kestämään, Mikkelsen ei anna tarkkaa tietoa. Norjassa lakot eivät ole kestoltaan rajoitettuja.

"Me olemme lakossa niin kauan, kunnes pääsemme yksimielisyyteen. Se voi viedä muutamasta päivästä viikkoon. Tarkastelemme tilannetta NAF: ssä muutaman päivän sisään ”, hän sanoo.

Paluuta neuvottelupöytään vaikeuttaa Norjassa vallitseva huono neuvotteluilmapiiri.

”Työnantajapuoli suostuu antamaan meille sopimusneuvotteluissa hyvin vähän, joten useimmat neuvottelut ovat vaikeita. Työnantaja käyttää koronakriisiä tekosyynä antaakseen mahdollisimman vähän periksi", hän kommentoi.

Vartijat ovat myös yksi niistä ammattiryhmistä, joihin koronakriisi on vaikuttanut eniten Norjassa. Edelleen lomautusuhan alla on noin 1000 vartijaa, jotka työskentelevät sekä kulttuurin että matkailun aloilla ja lentokentillä.

Lähde: Vekterstreik etter brudd i meklingen mellom NHO Service og Handel, Parat og NAF

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat