Artikkeli - 28.05.2019 klo 11.30
Nuoret

Nordjobb on väylä kesätöihin Pohjoismaihin

Lähde rohkeasti kohti seikkailua! Nordjobb kannustaa nuoria kokeilemaan kesätöitä Pohjolassa. Vastineeksi nuoret saavat ainutlaatuisia kokemuksia ja hyvän turvaverkon. Kuva: GettyImages.

Oletko nuori, kiinnostunut kesätöistä Pohjoismaissa ja valmis uusiin seikkailuihin? Silloin Nordjobb voi olla juuri sinulle!

Nordjobb välittää kesätöitä 18–30-vuotiaille nuorille Pohjoismaihin. Myös muut EU-kansalaiset voivat hakea töitä Nordjobbin kautta, jos he osaavat jotakin pohjoismaista kieltä tyydyttävästi. Nordjobbin toimisto Helsingin ydinkeskustassa tarjoaa täyden palvelupaketin Pohjoismaista kesätöitä hakeville nuorille. Tapaan siellä Lasse Paukkosen, Emil Kusnetsoffin ja Christa Elmgrenin.
Pohjola-Norden ja Pohjola-Nordenin Nuorisoliitto edistävät yhdessä Nordjobbia. Kuvassa Lasse Paukkonen, Emil Kusnetsoff ja Christa Elmgren. He tarjoavat täydellisen palvelupaketin Pohjoismaista kesätöitä etsiville nuorille.

”Otamme yhteyttä työnantajiin, joilla on nuorille töitä, ja he julkaisevat nettisivuillamme paikkailmoituksen. Pohjoismaisesta kesätyöpaikasta kiinnostuneet nuoret voivat puolestaan luoda sivustolle oman profiilin tai ilmoittaa kiinnostuksestaan löytää Nordjobb-kesätyö. Me autamme hakijoita ja työnantajia kohtaamaan ja välitämme työnantajan toiveiden perusteella sopivia työntekijöitä”, kertoo Nordjobb-hankeavustaja Emil Kusnetsoff.

Kun työpaikka on varmistunut, työntekijän tulee huolehtia käytännön asioista kuten esimerkiksi asunnosta, mikäli työnantajalla ei ole omia yhteyksiä Pohjoismaissa. Hakijat saavat Nordjobbilta tietopaketin, ja Nordjobb huolehtii myös hakijan verokortista, henkilönumerosta ja vakuutuksesta.

”Hakijan ei tarvitse koskaan olla yksin. Jos jotakin sattuisi tapahtumaan, meihin voi aina olla yhteydessä”, Kusnetsoff lisää.

Nordjobb-työntekijöille on tarjolla myös monenlaista kulttuuri- ja vapaa-ajan ohjelmaa.

”Sosiaalinen yhdessäolo on tärkeä osa Nordjobbia. Osallistujat pääsevät tapaamaan muita työntekijöitä ja jakamaan kokemuksia: käymään vaikkapa museossa tai piknikillä”, Pohjola-Nordenin kehityskoordinaattori Lasse Paukkonen kertoo.

”Osa on hankkinut työpaikan itse, mutta ottaa meihin myöhemmin yhteyttä ja toivoo saavansa yhteyden muihin nordjobbareihin. Toimimme siis myös eräänlaisena yhdistävänä linkkinä.”

Yksi vaihdon kriteereistä on, että hakija osaa yhtä pohjoismaista kieltä. Osa työnantajista voi vaatia parempaa kielitaitoa työstä riippuen. Tällaisissa tapauksissa hakijoita saatetaan haastatella etukäteen.

”Tehtävämme on rohkaista ja kannustaa nuoria tarttumaan Nordjobbin mahdollisuuksiin ja parantamaan samalla kielitaitoaan. Ruotsin kieli ei ole välttämättä aina se oikea työkieli. Ruotsissa on esimerkiksi hoito- ja hoiva-alalla työpaikkoja, joissa on ehdottoman tärkeää osata suomea”, Paukkonen sanoo.

Oletko vielä ilman kesätöitä?
Palvelualalla on vielä noin 50 vapaana olevaa työpaikkaa kesäkaudelle 2019. Houkuttaako työ tarjoilijana Ahvenanmaalla, hovimestarina Tukholmassa tai pohjoisessa napapiirillä? Klikkaa tästä lisätietoja.

Testaa missä Pohjoismaassa sinun tulisi työskennellä tänä kesänä!

Hyvät työmahdollisuudet

Nordjobbille tunnusomaista on, että tarjottava työ ei edellytä erityistä peruskoulutusta. Työnantajalla voi olla työntekijöille omat kriteerinsä, mutta tämä avaa joka tapauksessa nuorille ja opiskelijoille uusia mahdollisuuksia löytää töitä Pohjoismaista.

”Kynnys töiden hakemiseen on matalampi, mutta samalla tarjottavat työpaikat ovat kausiluontoisempia”, Nuorten Pohjoismaiden neuvoston koordinaattori Christa Elmgren toteaa.

Joka kolmas Nordjobbin kautta työtä hakenut suomalainen saa tänä kesänä töitä. Hakijoilla on siis varsin hyvät mahdollisuudet työllistyä, tiimistä vakuutetaan. Kannattaa seurata netissä avoinna olevia työpaikkoja, sillä niitä päivitetään säännöllisesti. Syksyllä tarjonta täydentyy vielä Lapin kausiluontoisilla työpaikoilla.

"Nordjobb-haku aukeaa uudenvuoden jälkeen, mutta vielä ei ole myöhäistä hakea Nordjobbin kautta töitä, sillä uusia työpaikkoja tulee tarjolle koko ajan."

Tukholma on ykkönen

Nordjobb välittää vuosittain noin 800 työpaikkaa Pohjoismaissa ja itsehallintoalueilla. Lähes puolet kaikista hakemuksista tulee Suomesta.

”Noin 100 suomalaisnuorta matkustaa kesällä Ruotsiin, 45 suuntaa Ahvenanmaalle ja 30 Tanskaan. Norjassa, Grönlannissa ja Islannissa suomalaisia on kussakin kymmenkunta. Noin puolet kesätyöntekijöistä työskentelee palvelualalla”, Kusnetsoff arvioi.

"Enemmistö 18–24-vuotiaista Nordjobb-työntekijöistä on naisia. Nordjobb on yleensä heidän ensimmäinen tai toinen työpaikkansa."

Palvelualan työpaikkoja on tarjolla paljon, eritoten hotelli- ja ravintola-alalla Ahvenanmaalla, mutta myös Ruotsissa ja Norjassa.

”Monet työskentelevät Ahvenanmaalla ravintoloissa matkailusesongin ajan. Ahvenanmaalla töitä on tarjolla muun muassa tarjoilijoille, baarimikoille, vastaanottovirkailijoille ja keittiöapulaisille”, Paukkonen luettelee.

Työtehtävien kirjo on laaja. Kesätyö voi olla kaikkea palvelu- tai hoitoalan työstä eksoottisempiin pesteihin kalastusaluksilla Grönlannissa, missä työtä tehdään tauotta kaksi kuukautta. Islannissa voi päästä vaikka islanninponien hoitajaksi.

Työehdot kunnossa

Valtaosa välitettävistä töistä on lyhytaikaisia. Työsopimus tehdään vähintään neljäksi viikoksi ja yleensä enintään kolmeksi kuukaudeksi.

”Kaikista Nordjobb-töistä maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Autamme myös työsopimusten ja -todistusten kääntämisessä. Mahdollisia ongelmatilanteita ratkomme mukana kolmantena osapuolena. Valtaosa työnantajista on tuttuja entuudestaan, mistä on hyötyä”, Paukkonen sanoo.
Nordjobb-työntekijä maksaa itse omat matka- ja asumiskulunsa, mutta joissakin tapauksissa työnantaja korvaa matkakulut. On hyvä muistaa, että elinkustannuksissa Pohjoismaiden välillä on eroja.

”Nordjobbissa on kyse enemmän kokemuksista kuin rahan tienaamisesta”, Paukkonen lisää.

Byrokratia voi yllättää.

”Jo pelkästään pohjoismaisen henkilötunnuksen saamiseen liittyy paljon paperityötä, joka voi hankaloittaa pankkitilin avaamista, palkanmaksusta puhumattakaan. Nordjobb on laatinut pohjoismaisille nordjobbareille maakohtaisia käsikirjoja ja ammattisanastoja. Pohjola-Nordenin Nuorisoliitto järjestää myös kielikursseja”, Elmgren kertoo.

Kaikkien kolmen mielestä Nordjobb on ainutlaatuinen mahdollisuus. Heidän neuvonsa kuuluukin:
”Pakkaa mukaan iloista mieltä ja sopeudu muuttuviin tilanteisiin.”

Kiinnostuitko? Lue lisää Nordjobista.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani