Nuoret - 29.11.2018 klo 15.54

Nuoria perehdytettiin kaupan kesäharjoittelussa, mutta olivatko tehtävät liian yksipuolisia?

Kuva: Gettyimages

Melkein kaikki Tutustu työelämään ja tienaa -ohjelmaan osallistuneet nuoret suosittelisivat kaupan alan kesäharjoittelua kaverilleen. Viidesosa kokee, etteivät he saaneet riittävästi tietoa alan erilaisista tehtävistä ja uramahdollisuuksista.

Peruskoululaiset ja lukiolaiset ovat jälleen viime kesänä tutustuneet kaupan alaan Tutustu työelämään ja tienaa -ohjelman kautta. Heidän näkemyksiään on selvitetty PAMin ja Kaupan liiton kyselyssä. PAMin sopimuspäällikkö Mia Suominen kertoo, että nuorten myönteisestä kokemuksesta kertoo se, että 95 prosenttia suosittelisi kaverilleen kesäharjoitteluohjelmaa kaupan alalla.
”Positiivista on myös se, että nuoret on otettu kaupoissa hyvin vastaan ja he ovat saaneet perehdytystä”, Suominen sanoo. Vastaajista 93 prosenttia koki saaneensa riittävästi perehdytystä.
Suominen sanoo, että jatkossa nuorille tulisi kuitenkin laajemmin kertoa kaupan alan monipuolisista mahdollisuuksista. Huomattavasti pienempi osuus, 76 prosenttia, kun koki saaneensa riittävästi tietoa kaupan erilaisista työtehtävistä ja urapoluista.
”Olimme yllättyneitä. Nuorten mielikuvassa kaupan työ on yksinkertaista, kun todellisuudessa siellä on monia koulutusta vaativia ja erilaisia töitä”, Suominen sanoo.
Kyselyssä ei tiedusteltu nuorten tekemiä tehtäviä, mutta saattaa olla niin, että esimerkiksi hyllyttäminen korostui.
Kyselyyn vastasi reilut 2300 nuorta, joista noin puolet on peruskoululaisia ja puolet lukiolaisia. Kahden viikon pituinen työelämään tutustuminen ajoittuu kesäkuukausiin, ja viime kesänä nuori sai siitä 360 euroa kertakorvauksena.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat