Nuoret - 21.09.2022 klo 15.41

Nuorten ääni kuuluviin

Suvi Pernu odottaa innolla ensi kertaa järjestettäviä nuorten talvipäiviä. Kuva: Jouni Porsanger

Marraskuussa järjestettävillä nuorten talvipäivillä hiotaan esiintymistaitoja ja sukelletaan vaikuttamisen maailmaan.

PAM järjestää ympäri vuoden erilaisia nuorten tapahtumia, jotka on tarkoitettu kaikille alle 31-vuotiaille liiton jäsenille. Tänä vuonna ensi kertaa järjestettävät talvipäivät on vuoden tärkein tapahtuma yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta kiinnostuneille. Talvipäivien ohjelmassa on muun muassa esiintymiskoulutusta Selene Marcwortin johdolla, tutustumista PAMin vaikuttamistyöhön ja porautumista nuorten vaikuttamismahdollisuuksiin niin liiton sisällä kuin sen ulkopuolellakin.

Nuorten toiminnan ja tapahtumien takana on liiton oma vaikuttajayhteisö, PAMin nuorisopaneeli, johon kuka tahansa vaikuttamistyöstä innostunut alle 31-vuotias liiton jäsen voi ilmoittautua mukaan.

Yksi nuorisopanelisteista on rovaniemeläinen Suvi Pernu, 19, joka on valmistunut matkailupalveluiden tuottajaksi ja ehtinyt kerryttää työkokemusta jo hotellista, ravintolasta, husky- ja porosafareilta sekä autovaraosa ja -tarvikeketjusta. Hän osallistui viime kesäkuussa ensi kertaa PAMin nuorten tapahtumaan perhetutun suosituksesta.

”Matkustin yksin Rovaniemeltä Tampereelle, ja jännitin ihan superpaljon. Kuitenkin ihan turhaan, sillä minut otettiin hyvin vastaan. Myöhemmin lähdin mukaan nuorisopaneelin ohjausryhmään”, Pernu naurahtaa.

Hän pitää tärkeänä, että nuorten näkökulmat huomioitaisiin paremmin heidän asioistaan päätettäessä.

”Mielestäni nuorten ääni ei kuulu riittävästi. Siksi olisi tärkeää saada enemmän nuoria mukaan ensi vuonna järjestettävään liittokokoukseen sekä PAMin valtuustoon ja hallitukseen”.

Pernu odottaa tulevia talvipäiviltä eniten kohtaamisia muiden kanssa.

”Esiintymiskoulutus kiinnostaa myös kovasti”, hän sanoo.

Ilmoittaudu mukaan!

Nuorten talvipäivät järjestetään Lahdessa 11.–12. marraskuuta. Mukaan voivat hakea nuorisopaneelin jäsenet, PAMin ammattiosastojen nuorisovastaavat, nuoret luottamushenkilöt ja kaikki liiton alle 31-vuotiaat jäsenet, joilla on tähtäimessä vaikuttaminen PAMissa.

Hae mukaan nuorten talvipäiville 17.10. mennessä

Lue lisää nuorten toiminnasta

Teksti: Minna Raitapuro

Katso tarkemmat yhteystiedot

Huom! Puhelinpalvelut ajalla 26.9.–28.10.
ma, ke ja pe klo 10–14.

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme