10.09.2014 klo 16.12

Oikeutta ay-aktiiveille - vaadi toimia Prosegur-yhtiöltä

Perulainen ay-aktiivi joutui viime kuussa väkivaltaisen hyökkäyksen kohteeksi sen jälkeen, kun hänen työpaikallaan oli jaettu ay-vastaista materiaalia. Vaadi oikeutta ammattiliiton jäsenille osallistumalla Palvelualojen maailmanliitto UNI Globalin kampanjaan.

Perulainen ay-aktiivi Luis Cardenas joutui väkivaltaisen hyökkäyksen kohteeksi kotinsa lähellä elokuun lopussa. Tuntematon henkilö heitti häntä kivellä päähän, minkä vuoksi Cardenas joutui sairaalahoitoon. Koska mitään ei varastettu, on todennäköistä, että hyökkäys johtui Cardenasin toiminnasta ammattiliiton johdossa.

Cardenas työskenteli espanjalaisessa turva-alan yhtiössä Prosegurissa. Vain kuukautta aiemmin hänen työpaikallaan oli kiertänyt lehtisiä, joissa tuotiin esiin Cardenasin asema ay-johtajana sekä syytettiin häntä perättömästi liiton varojen varastamisesta. UNI Global Unionin mukaan samanlaisia lehtisiä on jaettu myös Prosegurin Kolumbian toimipisteissä. Yhtiö kieltää olevansa näistä vastuussa ja kertoo, ettei tiedä kuka on lehtisten takana.

Vaikka materiaalin jakaminen asettaa Prosegurin työntekijät vaaraan, sallii yhtiö yhä sen jakamisen tiloissaan, UNI huomauttaa. UNI vaatii, että Prosegur tuomitsee julkisesti kaikki uhkailun ja väkivallan muodot ammattiliiton jäseniä kohtaan ja estää kaikenlaisen väkivaltaan kannustavan materiaalin jakamisen. Osallistu UNIn vetoomukseen täällä.

Puhelinpalvelu ma–pe

Työttömyyskassa