Artikkeli - 09.09.2019 klo 09.49
Luottamushenkilö

Oman luottamusmiehen valinta tuo vähittäiskaupan esimiehille paremmat mahdollisuudet edunvalvontaan

”Tämä tehtävä on tuonut kivan lisän minun työlleni ja antaa mahdollisuuden keskittyä niihin asioihin, joista olen muutenkin ollut aina kiinnostunut”, kertoo Marjo Laitinen. kuva: Anna Autio

Marjo Laitinen valittiin vuosi sitten ensimmäiseksi Palvelualojen ammattiliiton ja Kaupanalan esimiesliiton yhteiseksi luottamusmieheksi. Hän kertoo nyt, mihin esimiesten omaa luottamusmiestä on tarvittu.

”Millaisia yhteydenottoja tulee vastaan vai tuleeko ollenkaan? Lähteekö kaikki sujuvasti käyntiin?” Muun muassa näitä asioita Marjo Laitinen jännitti syksyllä 2018, kun hänet valittiin Finlaysonin myymäläpäälliköiden luottamusmieheksi.

Oman luottamusmiehen valinta oli noussut keskusteluihin jo aiemmin, mutta vuotta aiemmin alkaneet yt-neuvottelut antoivat siihen vauhtia. Niissä Laitinen oli edustanut myymäläpäälliköitä. Hän asettui luottamusmiesvaaleissa ehdolle ja hänet valittiin tehtäväänsä äänestyksellä.

”Olin varmasti jollain tavalla pystynyt antamaan sellaisen viestin ulos päin, että olen luottamuksen arvoinen. Se on tässä tehtävässä tärkeintä. Moni oli ehkä jo tottunut siihen, että minulle kun soittaa, niin saa apua”, hän pohtii.

Kaupan alan esimiesten edunvalvonta tiivistyi syksyllä 2018, kun PAM ja KEY perustivat yhdessä kaupan esimiesten neuvottelujärjestön. Uusi neuvottelujärjestö laati ensi töikseen esimiesten luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun valintaohjeet. Siitä alkaen vähittäiskaupan esimiesten tessin piiriin kuuluvilla on ollut oikeus valita itselleen luottamusmies, joka voi olla joko PAMin tai KEY:n jäsen. Laitinen oli ensimmäinen liittojen yhteinen luottamusmies.

”Minusta on hyvä asia, että myymäläpäälliköillä on oma luottamusmies. Hänelle voi aina soittaa. Minulle ei ole tullut kovin paljon yhteydenottoja, ja hyvä niin, sillä olisihan se karmaisevaa, jos puhelin soisi koko ajan” hän naurahtaa.

Pelisäännöt lisätuntien tarjoamiseen ja yksintyöskentelyyn

Ensimmäisen luottamusmiesvuotensa aikana Laitinen on luonut hyvän keskusteluyhteyden työnantajaansa, ja he järjestävät tapaamisia säännöllisesti. Hän on myös pitänyt huolen siitä, että kaikki myymäläpäälliköt ovat tietoisia yrityksessä yhdessä sovituista asioista.

”Meillä aloitti vasta monta uutta myymäläpäällikköä ja heidän kanssaan kävin aivan hiljattain läpi esimerkiksi sitä, miten heidän pitää tarjota lisätöitä”, Laitinen kertoo.

Finlaysonilla lisätuntien tarjoamisesta on tehty paikallinen sopimus. Sen mukaan lisätunteja tarjotaan yhdessä sovitun järjestyksen mukaan niille pääkaupunkiseudun työntekijöille, jotka ovat ilmoittaneet niitä haluavansa. Sopimuksesta ei voi poiketa.

Luottamusmies tuo Laitisen mielestä turvaa työelämän myllerryksiin, mutta viestii myös ulospäin siitä, että yritys on vastuullinen ja haluaa hoitaa asiansa hyvin. Kuva: Anna Autio

Lisätyön tarjoamisen lisäksi yksintyöskentely on noussut keskusteluihin. Siihen Laitinen työstää parasta aikaa yhteisiä pelisääntöjä yhdessä työntekijöiden luottamusmiehen, työnantajan sekä työsuojeluvaltuutetun kanssa.

”Itselleni tärkeintä on työntekijöiden hyvinvointi. Henkilökohtaisesti ajattelen niin, että yksintyöskentely ei ole turvallista eikä mukavaa. Myymäläpäälliköillä on kauppakeskusten aukioloaikojen venyessä isoja haasteita siinä, miten saadaan työvuorosuunnittelu toimimaan hyvin.”

Luottamusmiehen kahdet saappat

”Kun myymäläpäälliköt soittavat, kysyn aina ensin: soitatko nyt myymäläpäällikölle vai luottamusmiehelle? Minun täytyy aina ensin selvittää kummat saappaat laitetaan jalkaan”, Laitinen sanoo.

Hän kuvaa luottamusmiehen työtä antoisaksi, mielenkiintoiseksi ja toisinaan haastavaksi. Yksin siinä ei kuitenkaan tarvitse pärjätä.

”Toki liitoilta saa tukea ja aina voi kysyä apua. Ei tässä hommassa tohtorinpapereita tarvita. Mutta toki hyvä olisi olla tessit hallussa. Ja luottamuksen arvoinen täytyy olla. Sitä ei saa rikkoa.”

Toisinaan luottamusmiehen työ on ihan vain toisen kuuntelua.

"Pitäisihän se soitto mennä omalle esimiehelle. Aina sitä ei kuitenkaan haluta tehdä, mutta jollekin se asia pitäisi saada purettua", hän pohtii

Laitinen kuunteleekin esimieskollegoitaan herkällä korvalla ja keskustelee työnantajan kanssa aina tarpeen tullen. Esimerkiksi tiedottaminen kaipaa silloin tällöin lisähuomiota tai tarkennusta.

”Suosittelen kyllä tätä tehtävää lämpimästi, eikä kenenkään ei tarvitse olla siinä valmiiksi ammattilainen. Mutta rohkea täytyy olla, ja kannattaa miettiä myös sitä, että onko valmis tarvittaessa myös vähän vaikeampiinkin tilanteisiin.”

”Ja saappaita ei saa sekoittaa!” hän lisää.

Oletko kaupan alan esimies? Tiesitkö, että sinulla on oikeus valita oma luottamusmies?

- Henkilöillä, joihin noudatetaan vähittäiskaupan alan työehtosopimusta, on oikeus valita keskuudestaan luottamusmies. Hän voi kuulua KEY:oon tai PAMiin. Valittu luottamusmies edustaa kumpaankin liittoon kuuluvia esimiehiä.

- Jos esimiehet eivät valitse keskuudestaan omaa edustajaa, niin heitä edustaa työntekijöiden keskuudestaan valitsema luottamusmies. Hänen valintaansa esimiehet voivat osallistua. Esimies ei kuitenkaan voi olla työntekijöiden luottamusmies.

Lue lisää luottamusmiesvaaleista ja työsuojeluvaaleista

Teksti: Minna Raitapuro