Työelämä - 09.09.2021 klo 11.55

Ongelmia esiintyy pikaruoka-alalla ympäri Suomea

PAM soittaa pikaruokaravintoloissa työskenteleville jäsenille. Kuva: Jaakko Lukumaa

PAMin pikaruoka-alan työntekijöille maanantaina avaama Pikalinja on kerännyt yhteydenottoja ympäri Suomea. Yhteydenotoissa korostuu selkeästi viesti alan erittäin vaativista työoloista. Saatujen viestien perusteella jatkuva kiire, tauot ja puutteellinen perehdytys voivat viedä pahimmillaan työntekijän terveyden.

Pikalinja palvelee kaikkia pikaruoka-alalla työskenteleviä puhelimitse ja yhteyttä voi ottaa myös nettilomakkeella sekä WhatsApp-viestillä. Yhteyttä Pikalinjaan voi ottaa, vaikka ei olisi PAMin jäsen.

PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne kertoo Demokraatin haastattelussa (9.9.), että yhteydenottoja on tullut tasaiseen tahtiin.

”On tuntunut, että ihmisille on tärkeää, että he pääsevät kertomaan kokemuksistaan. Ensi vaiheessa näyttää, että vähän samansuuntaiset asiat tulevat ilmi kuin on ollut lehtijutuissa eli kiire ja kiire sekä kova työpaine on esillä. Kun saadaan enemmän asioita analysoitua, teemme suunnitelmia ja toimenpiteitä, miten asioita ratkaistaan", Kalliorinne totesi lehdelle.

Mitä sinulle kuuluu PAMin jäsen?

Kaikille avoimen Pikalinjan lisäksi on liitossa aloitettu pikaruoka-ravintoloissa työskentelevien jäsenten tavoittaminen. Puhelinsoitolla halutaan selvittää, kokeeko työntekijä tarvetta avulle ja tuelle.

”Tavoitteenamme on tässä vaiheessa soittaa läpi allalla työskenteleviä jäseniämme ja kysyä, mitä heille kuuluu - onko työssä ja työpaikalla kaikki hyvin. Jos ei, lähdemme yhdessä asian kanssa eteenpäin”, Kalliorinne kertoo.

Pikalinja palvelee - soita tai lähetä viesti

Voit soittaa arkisin kello 9-20 tai laittaa viestiä ympäri vuorokauden ja kertoa omasta tilanteestasi.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle