Koulutus - 18.12.2019 klo 09.30

Oppimisen iloa PAMin suomen kielen kurssilla – hae mukaan kevään kurssille nyt!

Grazynol ja Alexei kahvikupin äärellä Opi Suomea -kurssilla kurssin päättäjäisillä joulukuussa.

Nauru kaikuu luentosalista. Kurkkaan sisään ja suomen kielen opiskelijoilla on viimeinen tunti meneillään tältä kaudelta. Syyslukukausi on ollut antoisa, vaikka kielioppi on vaatinut veronsa.

Puolasta kotoisin oleva Grazyna Kaczmarek ja Meksikosta tullut Alexei Navarrete ovat molemmat tyytyväisiä edistyneille opiskelijoille tarkoitettuun suomen kielen kurssiin. He ovat syyskuusta lähtien osallistuneet PAMin Opi suomea -kurssiin, ja suunnittelevat jatkavansa opintojaan keväällä 2020.

”Pidin todella tämän kauden kurssista, opettaja on mukava ja ryhmä on sopivan kokoinen. Tunnen, että olen oppinut uutta sanastoa, mikä on hyödyksi. Vaikka kielioppia on opiskeltu paljon, ja minulle se on ehkä hankalinta, niin hyvin on mennyt”, Grazyna sanoo.

”Olen samaa mieltä, ryhmän kokoonpano oli todella kiva ja yhteishenki hyvä. Omalta osaltani puhekieli on parantunut ja myös palvelualan sanastoa olen oppinut lisää, joten olen tyytyväinen”, sanoo Alexei, joka työskentelee monikielisessä työympäristössä.

”Puhun neljä kieltä päivittäin, ja suomen kielen ohella käytössä on englanti, espanja ja portugali, siksi kurssi tulee tarpeen”, hän jatkaa.

Parhaat vinkit suomen kielen opiskeluun:

• Arkielämässä Grazyna harjoittelee suomen kieltä myös lapsensa kanssa. Silloin ei tarvitse olla epävarma, vaan kannattaa puhua ihan mistä vaan erityisesti lasten kanssa.
• Alexein mielestä kannattaa opiskella itsekin omalla ajalla. Tärkeintä on, että menee eteenpäin, vaikka hitaasti.

”Käytän valitettavasti suomen kieltä työssäni ravintola-alalla todella vähän. Nyt esimies on vaihtunut ja hän on suomalainen, joten odotan innolla, että saan puhua hänen kanssaan oppimaani kieltä”, Grazyna sanoo.

Grazyna on ehtinyt olla PAMin jäsenenä jo 11 vuotta. Tällä hetkellä hän käy myös ravintola-koulua ja tähtäimessä on suomen kansalaisuuden hakeminen lähiaikoina.

”Olen tyytyväinen työhöni, mutta haluaisin myös opiskella Suomessa, mutta askel kerrallaan”, vuoden verran PAMin jäsenenä ollut Alexei lisää.

Molemmat ovat sitä mieltä, että pitää olla myönteinen ja uskaltaa osallistua.

”Kaikkialla työpaikoilla puhutaan suomea, niin kielen oppiminen auttaa sinua työelämän polulla eteenpäin”, he tuumaavat.

Joulukuussa päättyneen kurssin opiskelijat saivat todistuksen opettajalta Outi Rummukaiselta.

Tule mukaan kurssille!

PAMissa voit opiskella työelämän suomea. Samalla työelämän pelisäännöt tulevat tutuksi. Ensi keväänä Helsingissä on kolme ryhmää. Ryhmät jaetaan kurssilaisten tason mukaan ja ryhmät aloittavat helmikuussa 2020 tasotestillä. Kurssin kesto on 15 viikkoa ja kurssin tunnit (1,5h) ovat joka viikko samaan aikaan.

Ryhmät ovat tasotestin jälkeen viikoittain seuraavasti:

• Ryhmä 1: Opin suomea – alkeet 18.2. – 12.5.2020 tiistaisin klo 15 –16.30
  • Ryhmä 2. Puhun suomea – keskitaso 18.2. – 12.5.2020 tiistaisin klo 16.30 – 18.00
  • Ryhmä 3. Luen ja kirjoitan suomea – edistyneet 19.2. – 13.5.2020 keskiviikkoisin klo 15.45– 17.15

Ilmoittaudu viimeistään 16.1.2020 ja lue lisää kurssista täältä.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle