Yhteistoiminta - 19.06.2019 klo 11.18

Oriola aloittaa laajat yt-neuvottelut – "Monen lomat ovat pilalla"

Oriola toimittaa lääkkeitä apteekkeihin Suomessa ja Ruotsissa. Kuva: PAMin arkisto/Lauri Rotko

Lääketukku Oriola aloittaa laajat yt-neuvottelut Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiö ilmoittaa vähennystarpeeksi 90 työpaikkaa. Luottamusmiehen mukaan pamilaisista työpaikoista vaarassa on konttoritöitä.

Lääketukku Oriola kertoi keskiviikkona aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut, joiden kohteena on yhteensä noin 3 500 työntekijää Suomessa ja Ruotsissa. Neuvottelut eivät koske tuotantotyöntekijöitä tai taloushallinnon työntekijöitä eivätkä henkilöstöpalveluiden apteekkihenkilökuntaa Suomessa.

Pääluottamusmies Harri Hirvosen mukaan näin ollen pamilaisista työntekijöistä työpaikkansa saattaa menettää osa konttorin väestä.

"Tämä tuli tietysti aika huonoon aikaan, kun ihmisillä alkavat juuri lomat", Hirvonen pohtii. "Oli irtisanomisten määrä lopulta mikä tahansa, ja riippumatta siitä onko itse vaarassa menettää työnsä, kyllä tässä varmasti monen lomat ovat pilalla."

Hirvoselle uutinen yt-neuvotteluista ei tullut suurena yllätyksenä. Jo helmikuussa Oriola oli aloittanut 20 miljoonan euron vuotuisiin säästöihin tähtäävän uudistusohjelman. Tästä nyt ilmoitettu työvoiman vähentämissuunnitelma voisi yhtiön arvion mukaan kattaa 4–6 miljoonaa. Säästötarpeiden taustalla on kova kilpailu ja etenkin Ruotsin verkkokaupan murros, jossa kuluttajat siirtyvät perinteisistä apteekeista verkkoasiointiin.

Varsinaisten neuvottelujen on määrä alkaa lomien jälkeen 15.8. Hirvonen arvelee, että lain vaatima 6 viikon neuvotteluaika tulee käytettyä tehokkaasti, koska kahdessa maassa neuvotteleminen vaatii usein myös toisen maan etenemisen odottamista.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat