Osa-aikainen työ - 21.07.2020 klo 15.11

Osa-aikainen–pidä työnhakusi voimassa TE-toimistossa, vaikka palaisit lomautukselta töihin

Osa-aikaisen ei kannata näpyttää työnhakua poikki.

PAMin työttömyyskassalla on kiireellinen ja rahanarvoinen muistutus osa-aikaisille nyt, kun moni palaa lomautuksilta töihin. Se kuuluu, että pidä työnhakusi voimassa.

Soviteltua päivärahaa hakevan osa-aikatyöntekijän on pidettävä työnhaku voimassa työ- ja elinkeinotoimistossa eli TE-toimistossa koko ajan, vaikka lomautus päättyisi tai tunteja olisi välillä enemmän.  TE-toimiston lausunto on välttämätön päivärahan saamiseksi. Lisäksi maksuperusteisen sovittelun myötä palkan vaikutus tulee viiveellä.

”Vaikka työntekijä palaisi osa-aikaisesti työhön tai olisi lomalla koko kuukauden,  johon ei osu palkanmaksupäivää, maksetaan päiväraha silloin täytenä – kunhan työnhaku TE–toimistossa on voimassa”, PAMin työttömyyskassan palvelupäällikkö Carita Wasenius tähdentää.

”Jos osa-aikainen on poikkaissut työnhaun, hän menettää päivärahan työnhaun katkeamisen ajalta”, Wasenius sanoo.

Osa-aikatyösopimuksella työskentelevät (enintään 80 prosenttia kokoaikaisen työajasta) voivat hakea työttömyyskassasta soviteltua päivärahaa kuukausittain lomautuksesta riippumatta.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat