Artikkeli - 14.11.2019 klo 11.04
Osa-aikainen työ

Osa-aikaisena olosuhteiden pakosta – lisätyötunneista keskustelu on tärkeää

Vesa-Matti rohkaisee osa-aikaisia vaatimaan itselleen lisää tunteja.

Vesa-Matti rohkaisee osa-aikaisia vaatimaan itselleen lisää tunteja. "Jos tämä tuntuu vaikealta, käänny luottamusmiehesi puoleen. Jos sellaista ei ole, sellainen kannattaa työpaikalle hankkia!" Kuva: Antti Leinonen

HelmiSimpukka Iin vuoropäällikkö Vesa-Matti Ollila työskenteli osa-aikaisena melkein 10 vuotta ennen ensimmäistä kokoaikaista työsopimusta. Ravintola-alalla on paljon osa-aikaisuutta.

Vaihtoehtojen puute. Suurin osa on osa-aikaisia olosuhteiden pakosta, koska muutakaan ei ole tarjolla. Kun olin itse osa-aikaisena, olin sitä vasten omaa tahtoani. Olisin aina halunnut tehdä enemmän töitä. Toki on olemassa myös vapaaehtoista osa-aikaisuutta. Se on tavallista esimerkiksi opiskelijoilla ja henkilöillä, jotka haluavat tehdä vähemmän tunteja, jotta perheelle jää enemmän aikaa.

Työvoimapula. On ristiriitaista, että ravintola-alalla on pulaa osaavasta työvoimasta, mutta niin paljon osa-aikatyöläisiä. Erityisesti kokit ovat vähissä ja tämä näkyy myös meidän työpaikalla. Vaikuttaa siltä, että alalle valmistuu paljon tekijöitä, mutta he eivät pysy alalla pitkään. Ehkä se mielikuva joka monella on alasta ei täsmääkään todellisuuteen. Todellisuudessa työ onkin paljon raskaampaa eikä palkkakaan ole kovin hääppöinen.

Lisätunnit. Osa-aikaisena piti aina odottaa, että joku sairastuu tai estyy tulemasta töihin, jotta itse sai lisää tunteja. Olen saanut lisää työtunteja myös sillä, että olen itse niitä vaatinut. Lisää työtunteja olisi hyvä tarjota siinä järjestyksessä, että pisimpään talossa olleelle osa-aikaiselle tarjotaan tunteja ensimmäisenä.

Osa-aikaisen palkka. Pysyyhän sillä juuri ja juuri pää pinnalla, mutta ei sillä mitään extraa elämäänsä saa. Rahoja pitää laskea hyvin tarkkaan. On myös hyvä ottaa huomioon, että eläkettä kertyy osa-aikatyön mukaan. Jos nyt pärjääkin, niin pärjääkö sitten kun on eläkkeellä? Riittääkö eläke?

Hälytystila. Kun tein osa-aikatöitä, se vaikutti suuresti vapaa-aikaani. Jos tunteja ihan tosissaan tarvitsee lisää, niin tarjotut työt pitää ottaa vastaan. Tämä tarkoittaa sitä, että vapaa-aika ja harrastukset joutuvat väistymään, jos töistä soitetaan, että pääsetkö nyt töihin. Koko ajan on oltava varalla ja sellaisessa hälytystilassa.

Vaikuttaminen. Toimin Oulun hotelli- ja ravintola-alan ammattiosaston puheenjohtajana. Se on mukavaa ja mielenkiintoista hommaa. Siinä pääsen pohtimaan näitä asioita muiden samanhenkisten ihmisten kanssa. Muutoksen aikaansaaminen ja vaikuttaminen ovat minulle tärkeitä asioita. Lisäksi minut valittiin juuri oman alani sopimusalatoimikuntaan, jossa minulla on mahdollisuus pureutua myös työehtosopimusten maailmaan.

Vinkkilista osa-aikatyötä tekevälle jäsenelle

1. Ole aktiivinen. Voit itse valvoa lisätyöoikeutesi toteutumista.

• Jos työpaikalle aiotaan palkata uusia työntekijöitä, kysy esimieheltäsi lisätunteja. Sinulla on niihin oikeus ennen uuden työntekijän palkkaamista.
    • Seuraa tilannetta. Jos näyttää siltä, että olisit voinut tehdä uuden työntekijän tunnit, ota yhteyttä luottamusmieheen.

2. Seuraa, että työsopimukseesi merkityt tunnit vastaavat todellisuudessa tekemiäsi tunteja.

• PAM on kaupan ja majoitus- ja ravitsemisalan työnantajaliittojen kanssa sopinut työehtosopimuksissa, että työnantajalla on velvollisuus tarkastaa määrävälein toteutuneet työtunnit ja työsopimus yhdessä työntekijän kanssa. Jos tunteja on enemmän kuin työsopimuksessa, työsopimus pitää muuttaa vastaamaan todellisuutta. Se takaa pysyvästi lisää työtunteja.
    • Vartijoiden työehtosopimuksen mukaan työsopimuksen tunnit on päivitettävä vastaamaan tehtyjä työtunteja, jos työntekijä tai työnantaja sitä pyytää. Myös Alkon työehtosopimuksessa on asiasta pykälä. Katso muut alat ja tarkemmat ohjeet omasta työehtosopimuksestasi.
    • Pidä huolta oikeudestasi. Jos syntyy epäselvyyksiä, ota yhteyttä luottamusmieheen.

3. Pidä kirjaa suunnitelluista ja tehdyistä työtunneista. Jos työvuoro muuttuu, merkitse muistiin kenen aloitteesta niin on käynyt. Jos lisätyöoikeuden toteutumista ryhdytään selvittämään jälkikäteen, tuntikirjanpito auttaa.

4. Keskustelkaa työkavereiden kesken lisätunneista. Muistakaa myös, että jos työpaikallanne ei ole omaa luottamusmiestä, niin nyt on oikea hetki sellaisen hankkimiseen! Ohjeistukset ja lisätiedot täältä

Teksti: Julia Stenroos