Jäsenyys - 01.09.2021 klo 08.15

Osaat enemmän kuin uskot - henkilökohtainen uravalmennus on monen pelastus

PAMin urapalvelun valmentaja Susan Calonius auttaa omien vahvuuksien ja taitojen esiintuomisessa. Kuva: Eeva Anundi

Työelämässä tulee välillä vastaan risteyskohtia, joissa on hyvä saada apua omiin pohdintoihin ja siihen, mitä kannattaa tehdä.

Tällaisia hetkiä on esimerkiksi silloin, kun joutuu lomautetuksi, on työttömyysuhan alla tai työtön, hakee uusia polkuja työelämässä tai pohtii, minne hakea töihin esimerkiksi opiskeluiden jälkeen.

Näihin kaikkiin risteyskohtiin saa apua PAMin uravalmentajalta.

Tunnista osaamisesi

”Oman osaamisen kartoittaminen ja tunnistaminen on yksi perusasioista, joita valmennuksessa käydään läpi”, sanoo Susan Calonius

”Palvelualojen työntekijöillä on paljon enemmän osaamista kuin he itse tulevat ajatelleeksi. Kun lähdetään avaamaan, mitä kaikkea henkilö on työnuransa aikana tehnyt, paljastuu sieltä lukemattomia taitoja, joita valmennettava itse ei edes tule ajatelleeksi.”

Lähes poikkeuksetta valmennuksissa käy niin, että ”en mä mitään osaa”-lauseen alta paljastuu mieletön ammattitaito, joka vain pitää tuoda esiin.

”Palvelualojen työntekijöillä on loistava paineensietokyky ja he ovat erittäin korkean tason asiakaspalvelijoita.”

”Palvelualojen työntekijöillä on loistava paineensietokyky ja he ovat erittäin korkean tason asiakaspalvelijoita. Usein palvelualan töistä on kertynyt myös monipuolinen kielitaito, josta moni voisi olla kateellinen. Nämä kaikki ovat sellaisia etuja, joista on hyötyä todella monissa ammateissa ja joista on huimasti apua työnhaussa, kun asian osaa tuoda oikein esille työhakemuksessa.”, toteaa Calonius.

Miten löytää työpaikka ja apua hakemuksen tekoon

Helpoimmin palvelualan työpaikan voi löytää PAMin omalta työpaikkasivustolta. Jos sieltä ei löydy sopivaa, on hyvä tietää, miten piilotyöpaikkoja haetaan.

Sitran tutkimuksen mukaan jopa 80 prosenttia työpaikoista ei ole julkisessa haussa”, Calonius kertoo. Valmennuksessa käydään läpi, miten piilotyöpaikkoja voi löytää ja miten niihin haetaan.

Urapalvelun valmentaja auttaa myös hakemuksen ja CV:n teossa. ”Hyvä hakemus on sellainen, jossa näkyy oma persoona”, sanoo Calonius.

”Ammattilaisen kanssa läpikäyty hakemus ja CV, johon on poimittu oleellinen ammattitaito, auttaa huikeasti haastatteluun pääsyssä”, hän jatkaa.

Harjoittele haastattelua

Kun työnhaku etenee, ensimmäinen haastattelu tehdään usein videohaastatteluna. Hakijalle lähetetään linkki videohaastatteluun, jossa vastataan kysymyksiin. Tätä voi treenata haastattelusimulaattorilla.

”Videohaastattelusimulaattorissa hakija saa treenata rauhassa, jolloin varsinaisen haastattelun kysymyksiin vastaaminen helpottuu ja on rennompaa”

Sittenkin opiskelemaan?

Opiskelu on hyvä vaihtoehto silloin, kun haluaa lisätä omaa osaamistaan tai suunnata uuteen. Valmennuksessa käydään läpi, miten opiskelupaikkaa voi hakea ja miten opiskeluajan toimeentulo järjestyy.

”Lähtökohtaisesti työtön työnhakija voi opiskella omaehtoisesti ja saada työttömyystukea. Toki, uuden ammatin pitää olla sellainen, josta on oikeasti mahdollista työllistyä”, toteaa Calonius.

Uravalmentaja voi olla avuksi myös tässä. Hän voi esimerkiksi auttaa, jos TE-toimistoon tarvitaan perusteluita, miksi hakijalla on oikeus omaehtoiseen opiskeluun.

Calonius muistuttaa, että omia unelmia ei tarvitse hylätä, vaikka työ- tai opiskelupaikan löytyminen tuntuisi vaikealta.

”Vaihtoehtoja on aina. Pitää vain löytää oikeat keinot ja polut.”

Urapalvelu on jäsenille ilmainen

Urapalvelussa saat ilmaiseksi henkilökohtaista valmennusta työnhakuun liittyvissä asioissa.

Valmentaja auttaa sinua pohdinnoissa ja käytännön toimissa kohti uusia tavoitteita. Saat tukea esim. työnhakuun tai opiskelumahdollisuuksien kartoittamiseen.

Palvelua on saatavilla suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi.