Artikkeli - 18.04.2019 klo 09.15
Työelämä

Ostaja määrää tavoitteet yrityskaupassa – muutoksista on tärkeää tiedottaa ajoissa henkilökunnalle

Professori Niina Nummela on tutkinut yrityskauppoja ja yrityskulttuureja. Kuva: Veli-Matti Väärä

Professori Niina Nummela on tutkinut yrityskauppoja ja yrityskulttuureja. Kuva: Veli-Matti Väärä

Yrityskauppa voi olla etenkin ostetun yrityksen henkilökunnalle vaikea paikka. Säilyykö työpaikka? Miten työtavat ja ilmapiiri muuttuvat?

Kun yritys ostaa toisen, niin tuotteita, palveluja, tehtäviä, organisaatioita, tiimejä ja prosesseja yhdistetään tyypillisesti vuodessa tai kahdessa. Vaikeinta ja aikaa vievintä on yrityskulttuurien eli ihmisten välisen toiminnan, ajattelutapojen ja työpaikan hengen yhdistäminen.

”Sosio-kulttuurinen integraatio vie vuosia”, Turun yliopiston liiketalouden professori Niina Nummela.

Sama kohtelu työntekijöille

Ostava yritys määrittää, kuinka paljon toimintoja ja yrityskulttuureja pyritään yhdistämään.

”Se, että ostaja määrää pelisäännöt, voi näyttäytyä epäreiluutena. Tiedottamisessa epäonnistutaan, ellei kerrota, mihin muutokset perustuvat.”

Aina ostetun yrityksen kulttuuriin ei välttämättä kajota lainkaan. Näin voi käydä pienen firman ostamisessa:

”Käyntikortit, logo ja haalarien väri vaihtuu, ei juuri muita”, Nummela sanoo.

Suurimmat muutospaineet ovat palveluyritysten henkilökunnalla, kun tapahtuu iso yrityskauppa.

”Ostaja haluaa, että yrityksen tarjoama palvelukokemus asiakkaille on sama kaikkialla. Perusteluna yhtenäiselle toiminnalle on myös se, että työntekijöitä kohdellaan yhdenvertaisesti.”

Mahdollista, mutta harvinaisempaa, on sekin, että kahden yrityksen yhteenliittymän jälkeen pyritään luomaan kokonaan uusi, yhteinen kulttuuri, jossa on piirteitä molemmista yrityksistä.

Tietoa huhujen sijaan

Itse kaupanteko on pörssiyhtiöissä salaista, mutta sen jälkeen ei tiedotusta voi olla liikaa. Yrityskauppa poikii helposti huhuja, joiden oikominen on jälkikäteen työlästä.

”Tärkeintä on kohdella työntekijöitä kunnioittavasti ja varmistaa aktiivinen dialogi”, Nummela sanoo.

”Luottamuksen rakentaminen edellyttää alkuvaiheessa sitä, että kahden yrityksen työntekijät tapaavat kasvokkain niin kauan, että naamat tulevat tutuiksi. Sitten vasta lähetetään niitä sähköposteja.”

Nummela puhuu ns. 100 päivän säännöstä. Henkilökunnalle pitää kertoa keskeiset asiat noin kolmessa kuukaudessa yrityskaupan julkistamisesta. Muuten organisaatio alkaa kärsiä, ja avainhenkilöt äänestävät jaloillaan. Tämä nyrkkisääntö pätee kauppoihin, jotka eivät mene kuukausien ajaksi kilpailuviranomaisen käsittelyyn.

Eräs esimerkki yksityisten palvelualojen isoista yrityskaupoista ja yrityskulttuurien yhdistämisestä on se, että Scandic osti Restelin hotellit loppuvuonna 2017.

Nummelan vinkit työntekijälle yrityskaupassa:

  • Suhtaudu yrityskauppaan avoimin mielin. Muutoksista voi aiheutua myös jotain hyvää.
  • Keskustele ja kysy sekä esimieheltäsi että kahvipöydässä.
  • Sekä myönteiset että kielteiset tunteet tarttuvat – mieti, millaista työilmapiiriä haluat olla rakentamassa.

 

 

Teksti: Marja Ikkala

 

Uusimmat

Suosituimmat