Artikkeli - 17.04.2015 klo 10.47

Pääkirjoitus: Emme pärjää yksin

Tämän viikon Pam-lehdessä puhutaan Anttilan myynnistä ja EU:n ja USA:n vapaakauppaneuvotteluista.

Ensin mainittu on osa kehitystä, jossa yhä useampi pamilainen tekee töitä ulkomaisten yritysten palkkalistoilla. Kulutuksestammekin iso osa suuntautuu ulkomailla tuotettuihin tavaroihin tai sieltä tuotuihin raaka-aineisiin. Pankkitoiminta on kansainvälistä ja myös suomalaiset palvelualan yritykset ovat laajentuneet ulkomaille. Päälle päätteeksi: osa palvelualojen asiakasvirroistakin tulee ulkomailta.

On selvää, että emme pärjää ilman ulkomaita ja että tarvitsemme lisää ulkomaita – markkinoina, turisteina, mutta myös sijoittajina. Tästä on eduskuntavaalikeskusteluissakin puhuttu paljon.

Jos maailmaa rakennettaisiin vain markkinoiden ehdoilla, valtioiden tehtäväksi jäisi tarjota vain paras toimintaympäristö yrityksille: pienimmät verot, halvin työvoima ja vähiten yrityksiä rajoittava lainsäädäntö. Suomi ei yksin voisi mitään tällaiselle kehitykselle. Siksi tarvitaan kansainvälistä yhteistyötä minimitasojen luomiseksi ja turvaamiseksi. Yhteistyössä mukanaolokaan ei takaa vielä mitään, vaan sen lisäksi tarvitaan eduskuntaan ja hallitukseen ihmisiä, jotka näkevät tarpeen sekä kansainväliselle yhteistyölle että työntekijöiden ja ympäristön suojelulle. Tämä tarve näkyy nyt myös EU:n ja USA:n vapaakauppaneuvotteluissa.

Teksti: Auli Kivenmaa, päätoimittaja