22.06.2015 klo 08.00

Pääkirjoitus: Hutkittuja lääkkeitä

PAMin kolmisen viikkoa sitten pidetyssä liittokokouksessa keskustelu oli rapsakkaa. Sävy oli ulospäin, yhteiskuntaan, suuntautuva. Vikaa nähtiin omissakin toimissa, mutta samalla luottamus omaan joukkoon oli vahva. Vain muutama päivä aiemmin maan uusi hallitus oli julkistanut strategisen hallitusohjelmansa. Työllisyys- ja kasvusopimuksen viimeinen vuosi oli vaakalaudalla, koska hallitus suunnitteli leikkaavansa sopimuksen vastaisesti työttömyysturvaa.

Koko joukko eri tieteenalojen edustajia on tuonut eri kokoonpanoissa julki huolensa siitä, että hallitusohjelma ei välttämättä täytä Suomen kansainvälisiä sopimuksia, että se on paikka paikoin perustuslain vastainen ja että sen teossa ei ole arvioitu toimien vaikutuksia. Suomen talouden ongelmat ovat todempia pamilaisten kuin monen päätöksentekijän elämässä. Silppuuntuvan työn ja työttömyyden mukanaan tuomat toimeentulo-ongelmat ovat arkea, eivät vain tilastoja. Samoin vaikkapa terveyskeskusjonot.

Epäilys hallitusohjelman tarjoamien lääkkeiden tehokkuudesta ei ole osoitus ay-liikkeen ylivallasta, vaan siihen kuuluvien ihmisten aidosta huolesta omasta ja Suomen selviytymisestä. Siksi tuntuu ylimieliseltä, että pääministerin mukaan ensin tehdään uudistukset ja sitten arvioidaan vaikutukset.

Teksti: Auli Kivenmaa, päätoimittaja

Puhelinpalvelu ma–pe