21.10.2016 klo 10.58

Pääkirjoitus: Kassit kiinni

Suomessa poliisillakin on rajat: virkavalta ei voi vaatia kansalaista avaamaan sen enempää kotioveaan kuin laukkuaan tutkittavaksi ilman perusteltua rikosepäilyä.

Mutta sen sijaan suomalaiset palvelualojen työnantajat antaumuksella räiskivät näitä rajoja rikki, vaikka puheissa vilisisivät avoimuus, luottamus ja työpaikan mahtava henki.

Tässä lehdessä (Pam-lehti 12/2016) kerrotaan henkilöstöravintolaketju Sodexon hiljattain aloittamasta käytännöstä, joka velvoittaa työntekijää avaamaan kassinsa, jos siviiliasuinen vartija sitä pyytää.

Paitsi että ei velvoita. Työnantaja ei saisi edes pyytää sellaista, saati että työntekijän pitäisi pelätä seurauksia, jos ei reväytä laukkuaan tutkittavaksi. Onko Sodexon johto todennut palkanneensa poikkeuksellisen epärehellistä porukkaa töihin, vai mistä tällaiset ideat kumpuavat? Kyllä vähän köykäisemmänkin työhyvinvoinnin nimissä olisi hienoa, jos ei töissä tarvitsisi jatkuvasti todistaa omaa syyttömyyttään johonkin, mitä kenelläkään ei pitäisi olla syytä epäillä.

Tässä numerossa puhutaan myös siitä, miten yritykset voisivat muuttua demokraattisemmiksi. Utopialtahan se kuulostaa, näin vuonna 2016.

Teksti: Sini Saaritsa, vt. päätoimittaja

Puhelinpalvelu ma–pe