14.08.2015 klo 11.32

Pääkirjoitus: Lukemisia nuorille

”Uusi sukupolvi löysi printtimedian”, toimittajatuttavani iloitsi Facebookissa. Kuvassa näkyy kasa sanomalehtiä, joiden alla oletettavasti möyri alle vuoden ikäinen poikavauva ahmimassa ulkomaan uutisia.

Ahmattisukupolven aikuistumista odotellessa Pam-lehden teettämä tuore lukemistutkimus kertoo kuitenkin sen tosiasian, että nuoret löytävät lehtijutut usein sosiaalisen median kautta. Mutta tutkimus kertoi muutakin: alle 25-vuotiaat ylipäätään lukivat tutkimuksen kohteena ollutta lehden numeroa jopa enemmän kuin 25-35-vuotiaat. Alle 25-vuotiaiden joukko myös käytti lukemiseen enemmän aikaa, piti lehteä hyödyllisempänä ja oli siihen kokonaisuudessaan tyytyväisempiä kuin seuraavaksi vanhempi ikäryhmä. Ehkä ruuhkavuosia elävät eivät ehdi.

Nuoria kiinnostavat Pam-lehdessä erityisesti terveyteen, elämäntapoihin ja koulutukseen liittyvät jutut. Hallintoelinten asiat rankattiin matalalle kaikissa ikäryhmissä: kokouslörinöitä jaksavat lukea lähinnä luottamustehtävissä toimivat. Ja kaikenikäiset lukijat hinkuavat lisää juttuja pamilaisten työstä, edunvalvonnasta ja elämästä. Kiitos, saamanne pitää!

Teksti: Sini Saaritsa, toimitussihteeri

Puhelinpalvelu ma–pe