Artikkeli - 09.09.2016 klo 11.11

Pääkirjoitus: Luottoystävän uudet muodot

Työehtosopimus, tessi, on tuoreen väitöstutkimuksen mukaan naisen luottoystävä, kun puhutaan palkkatasa-arvosta.

Paikallinen sopiminen palkoista sopii tilanteeseen, jossa työntekijällä ja työntekijöillä on neuvotteluvoimaa. Huonossa työllisyystilanteessa tai huonoilla työehdoilla sitä ei ole. Järjestäytymisen – yhdessä tekemisen – merkitys kasvaa silloin.

Työehtosopimuksen turva yltää sinne, missä on työsuhteita. Nk. uuden talouden tähän asti menestyneimmissä versioissa – ubereissä, wolteissa, mopeissa – työsuhteita ei ole. Työn tekijä on lähinnä yrittäjä, jonka työn myy ja hinnan määrää alustan omistaja.

Kun digitalisaatio ja uuden työn muodot kehittyvät, syntyy todennäköisesti paljon uutta liiketoimintaa ja työtä. Kieltämisellä nämä mahdollisuudet voidaan hukata. Samalla on kuitenkin voitava taata, etteivät tuloerot ja turvattomuus lisäänny. On mietittävä, miten työsuhde pitäisi jatkossa määritellä, mikä on ammattiliiton rooli tai millainen tes voisi toimia uuden talouden työntekijällä.

Näistä aiheista kertoo tämä Pam-lehti, joka jää viimeiseksi päätoimittamakseni. Kiitos lukijoille lehden vuosien varrella saamasta palautteesta. Lehteä on ollut ilo tehdä, mutta nyt mieli palaa keskittyä enemmän omaan tekemiseen ja vähemmän johtamiseen PAMin viestinnän asiantuntijana.

Teksti: Auli Kivenmaa, päätoimittaja