02.12.2016 klo 08.57

Pääkirjoitus: Nollatyö on rangaistus

Jos kansalaisaloite vastentahtoisen nollatyön kieltämiseksi lailla ei etene, 0 tuntia tarjoavista työsopimuksista ei tule työnantajalle rangaistava teko. Työntekijälle ne ovat rangaistus.

PAMiin tihkuu tarinoita maailmalta. Huoltamolla vuosia nollatyötä tehnyt nainen tuli raskaaksi: tunteja ei enää tullut. Ulkomaalainen siivoustyöntekijä taas joutui työpaikallaan selkkaukseen ja olisi tarvinnut poliisin apua. Nollatuntilaiselle se olisi tarkoittanut töiden loppumista ja siinä samalla oleskeluluvan vaikeutumista.

Pam-lehden kyselyn perusteella nollasopimuksella työtä tekevistä suurimmalle osalle nollatyö on vastentahtoista. Valtaosa tarvitsee palkan lisäksi soviteltua päivärahaa ja muita tukia. He eivät ole yhteiskunnalle joustava ja edullinen ratkaisu, vaikka työnantajille olisivatkin. He haluaisivat mieluummin minimitunnit tai kokoaikatyön. Monille tilanne ei myöskään ole väliaikainen, sillä he ovat tehneet nollatuntisopimuksilla töitä jo vuosia.

Lehden haastattelema työministeri haluaisi sallia sen, että työnantajat jatkossakin voivat tarjota vain 0 tuntia lupaavat työsopimukset, jos työvoiman tarve vaihtelee ”ennakoimattomalla tavalla”. Toisaalta hän haluaisi turvata työntekijän aseman. Mitenköhän?

Teksti: Sini Saaritsa, vt. päätoimittaja

Puhelinpalvelu ma–pe